sobota 1. ledna 2022

PF 2021, 2022

 Distančně

„‚Takže je možné, že ví, na co teď právě myslíme? Pane?‘
   ‚Pán zla je hodně daleko odtud (…),‘ vysvětloval Snape. ‚Čas a prostor hrají v kouzlech a čárech důležitou roli, Pottere. Pro nitrozpyt je často nezbytný pohled z očí do očí.‘“[i]

 

   Co přinesla současná epidemie do školství, to si ještě vyžádá rozsáhlé analýzy, ale teď chci být právě jednoduchý. Nastala distanční výuka, výuka učitele bez žáků a žáků bez učitele, pravda, někdy propojených pohledem na monitory, ale to už vůbec není přímý kontakt.

   Kdybych tu chtěl rozvíjet pedagogické úvahy, zřejmě bych trval na názoru, že distančně to dlouhodobě nejde: výuka (natož výchova a vzdělávání) totiž není jen předáváním informací, učitel přináší energii, úsilí, naladění, nakonec sám sebe.

   A podobně to asi bude jinde, distanční liturgie, distanční zásnuby nebo řekněme distanční ožíračka jsou skoro oxymórony. (Mimochodem, společným jmenovatelem těch příkladů je communio.)

 

   Ale pak mě napadla protikladná myšlenka, totiž že škola (i jiná taková prostředí) je naopak na distanci založena a distancí umožněna. Jen ve škole by se jich dalo popsat mnoho. Distance učitel – žák, tabule – lavice, hodina – přestávka, učivo – život apod. jsou zřejmé (a moderní pedagogika se je pokouší rušit). Právě ta školní simulace skutečnosti nám ale umožňuje s tématy pracovat, uchopovat jejich prvky, zároveň předávat a zároveň zůstat nezasaženi. Kdybychom ve třídě měli skutečného divokého tygra nebo se ocitli uprostřed napoleonských válek, byla by to snad výuka intenzivní, leč dosti krátká (ukázky např. ve večerníčku Mach a Šebestová).

   A nemusí zůstat jen u školy, podobně je tomu třeba zase u liturgie (Bůh/bohové přímo? naplno? nezprostředkovaně? to je o kejhák – ale zprostředkovaně to právě lze, i dost silně), u divadla (to jen Mikeš vtrhne na jeviště, aby zahnal zlé loupežníky, běžný divák ví, že ho jeviště neohrožuje, ale právě proto ta prkna znamenají svět, i v silném významu) a právě všude v moderních médiích od divadla odvozených (kino, televize, počítačová hra).

   A obrazy/sochy a následně fotky, to je další významná cesta.

   No a pro nás zasněné čtenáře je tu samozřejmě kniha, text, písmo. Patříme ke generacím, které zažily onu nesamozřejmou schopnost propadnout skrze potištěné stránky do jiných prostorů, světů, časů, prožívat jiné životy.

   Teď mě vlastně napadá, že ta společná čtenářská zkušenost určitých generací opravdu znamená, že čtenáři prožili virtuálně tytéž životy a jsou tak vlastně do značné míry identičtí – ve válce jsme společně nebyli, ale zažili jsme Vinnetoua, Tři mušketýry a putování Cirkusu Humberto.

   Takový společný kánon je už ovšem nesamozřejmý, čím dál vzácnější, ale ta prostá radost, když najdete někoho, kdo vyrostl na podobných knihách – tak i ty znáš Ransomeho, i ty znáš Zapletala! – to jsme tam vlastně byli spolu, byli jsme společně u toho, zažili jsme to.

   A naopak moje výuka založená na takových literárních odkazech už léta nefunguje – uděláte vtip, narážku na Harryho Pottera, Monty Pythony nebo třeba Quo vadis? … a ono to nepůsobí, nerezonuje, kontinuita je přetržena.

   Z. N. mluví v souvislosti s Tolkienem o zasvěcení četbou, o možnosti vejít, vstoupit a vrátit se proměněn.

   A ještě obecněji je takovou distancí, která zároveň zprostředkovává blízkost, slovo samo (vynechávám teď nejsilnější významy, kdy je Slovo tvůrčím principem, ale i ono s tím souvisí). To ono přece zároveň není tou věcí, o které se myslí a mluví, ale zároveň jí nějak je, umožňuje ji skrze ten myšlenkový odstup znovu zpřítomňovat.

   Už se mi tu zase vynořuje theória, jak ji znám od Z. K. – to je zvláštní, jak k ní skoro každé moje péefko tenduje, už je tady zas. Přesně ten divácký postoj/posed, který nabízí právě díky odstupu být výrazně blízko dění.

   Pak tu máme ještě pojmy klasické řecké filosofie chórismos a methexis, ale těžko s nimi hauzírovat, když si nenastuduju ty dobové kontexty. Ale pořád se tam točíme kolem vhodné distance, to se snad říct dá.

   Někde zhruba tady jsem vloni skončil se psaním, poprvé po mnoha letech jsem tehdy novoročenku nedokončil, ale nešlo to, byl jsem tehdy úplně vyčerpaný. Ono nedokončený literární útvar, to je taky svébytný žánr. Ale teď raději text dokončím a nazvu ho přerývaným, přetrhovaným, přerušeným, rozlomeným, puklým … oddáleným.

   Ta hranice mezi loňským a letošním není takhle ostrá, něco jsem v předchozích pasážích učesal, a ještě mi tu zbývají útržkovité poznámky, na které už neumím navázat, dochované zlomky s nejistým významem:

   Čtu Jiráska –
   Sedím venku -
   Pustit si věci k tělu -
   I do snu -
   Pohyb na rozhraní –
   Prorůstání pod povrchem -

   Co to bylo s tím Jiráskem? Nejspíš jsem tehdy četl U nás, možná jsem měl na mysli situaci venkovských lidí (Hronov, cca 1830), kteří žijí svoje životy bezprostředně, v rytmu denní práce od slunka do slunka, nereflektují je s odstupem a po práci se setkávají přímo, s příbuznými, se sousedy, scházejí se na přástvách, spolu mluví, zpívají, vyprávějí. Téměř idyla, ale za cenu jakého omezení! Život bez odcizení, které distance přináší, ale tím také pro nás k uzoufání stejný, skromný, nudný. Největší událostí je tam vypravování hodináře Kaliny, který byl v Praze, až v Praze a viděl tam – považte! – voskové figuríny a výstavu exotických motýlů a korálů a divadlo, divadlo! – a z toho je potom povídání na dlouhé měsíce; vlastně je to distance od Prahy, která tomu pro tamní posluchače dodává zajímavosti.

   Tam (ani jinam do starých časů) se jen tak vrátit nemůžeme. Žijeme své vlastní životy, tedy měli bychom. O padolských, vlastně hronovských, si jen čteme. Jsou tím ale naše životy bohatší? Budou si o nás budoucí generace taky někdy číst? Číst si o lidech, kteří si četli o lidech, kteří … Obecně tu narážíme na nárok autenticity vystupující vůči životu náhražkovému, odvozenému, únikovému.

   Jenže to zase není tak snadné. Odkud by bylo vůbec to úsilí o autenticitu vedeno, ne-li právě z odstupu, který by nám umožnil její nepřítomnost nahlédnout? Plnou přítomností žije buď člověk naprosto konzumní, nebo zas nějaký čínský mudrc, jenže žádní čínští mudrci nejsou, a i kdyby byli, zase bychom se k nim dostali jen zdálky a nepřímo. (Nechci se rouhat a nepopírám, že jsou snad i jiné přímé cesty, třeba Hamvásovo pití vína, ale jsou vzácné a dnes jsem se k horským vrcholům nevydal.) Střídáme nejrůznější odstupy a jinak ani nemůžeme; říká se tomu kultura.

   Bez distance to tedy nepůjde; ale měla by být přiměřená. Je vhodná tehdy, když nám umožňuje zahlédnout něco, co by nám bez ní zůstalo nepřístupné. Už díky rozhraní mezi námi a něčím jiným to něco vůbec poznáváme, neříkal to takhle Horáček? -  a distance by pak mohla být rozvinutím nebo kultivací toho rozhraní, které nám ta věc nabízí; neměla by být svévolná. A už vůbec ne vnucená zvenčí – což právě ta koronavirová je. Problém je, když násilně oddalujeme něco, co samo už oddálené je.

   Distance/blízkost se tak ukazuje jako jedna ze základních polarit, se kterou máme za úkol pracovat, i na značné škále měřítek; dát si odstup, ale zase se přiblížit, skoro distanci rušit, ale být si vědom, že bez ní to nejde. Jedno hledání přiměřeného odstupu by pracovalo s představou provazochodce na laně, který vyhmatává tu přesnou hranu, ze které lze snadnou sklouznout tam i onam; napadá mě ale i opačný přístup: vždy jsme zároveň příliš daleko i příliš blízko, v jakémsi tunelu tvořeném dvěma vlnami, a musíme pracovat s výhodami obojího i nebezpečím obojího. Z odstupu můžeme vidět lépe a zblízka zároveň plněji, hrozí nám ale jak přetržení souvislostí, tak namočení se až po uši, zapadnutí do bažiny přítomnosti.

   Každopádně je tohle ošetřování polarity snad vhodná cesta v naší postnovověké situaci. (Vzpomínáte si ještě na novověk? Nebojuju s ním jen tak ze zvyku?) Novověká ontologie je zcela distanční, objekty mají odstup jak od sebe, tak od poznávajícího subjektu; jenže vstupuje-li do hry nitro, je vše zcela jinak. Máme-li co dělat s obzorem, souvislostmi, podílem na idejích, významem, celým předivem vztahů, je po distanci veta. Nebo jinak: co je v explikátním řádu distancí, může být v implikátním podílem.

 

   Distance najednou není jediná, nepustíme se do absolutního oddálení, přervání všech vlákének, ale lze sledovat rozmanité možnosti odstupu, mnohé žádoucí a plodné. Dvanáctero způsobů dosažení zdrženlivosti, to zní jako polozapomenutá mnišská nauka.

   Z tohoto hlediska lze zkoumat různé typologie, třeba velká arkána tarotu (neboť distance je dimenzí prostoření, které tarot předvádí) nebo typologie astrologické.

   Zkoušel jsem takhle nalézt nějaký řád v tom, jak by to měla s distancí různá znamení zvěrokruhu. Některá jsou na první pohled distanční, třeba racionální Panna, a zejména patron odtažité vyvýšenosti Kozoroh („Z vysoké skály pozoruje/jak karavana hedvábí/zlato a náklad lásky nese/královny dávné ze Sáby,“ píše Skácel). Opakem jsou určitě Ryby splývající s proudem, ale vlastně všechna vodní znamení. Ale kyvadlově mi to nevycházelo (Beran jde natvrdo proti zdi, to by šlo, Býk zase neoddělitelně patří k rodné hroudě, ale u Blíženců jde hlavně o sdílení, příliš odděleni nejsou, u Raka a Lva by snad kyvadlo hledat šlo, ale Panna je pak zase distanční, Váhy tak i onak – ne, není to ono). Ani po trojicích (a co by pak bylo tím třetím?), ani nijak jinak.

   Ale pak jsem si vzpomněl na Sádlovu myšlenkovou figuru (on ji používá u vztahu naturycultury), že zdánlivě jediná škála se nám může ukázat jako dvě škály nezávislé, kde může být obojího hodně i obojího málo, zde tedy odstupu i blízkosti (podobně to mám už výš u toho „tunelu s vlnami“). Nebo ještě jinak, odstup a blízkost mohou být dvě strany téže mince, ale ne co do jednosměrné míry, ale co do kvality, povahy vztahu. Takže je možné brát zvěrokruh skutečně jako dvanáct různých způsobů, jak hledat přiměřenou distanci, ale zároveň, jak se odtud k věci zase přibližovat.

   Beran pak může znamenat odstup čelem k věci (třeba i s rozběhem), Býk ukotvení, vztah k tomu pevnému ve věci, Blíženci odstup umožňující komunikaci, Rak ústup zpětný, distanci domova vůči světu, Lev velkorysý i hravý nadhled vládce (z trůnu vypadají věci jinak), Panna onu racionalitu (ale pozor, rozumové uchopení věci ji právě může i přiblížit), Váhy s odstupem zvažují, ale tím se právě věci dotýkají, Štír odstupuje do hlubin (při distanci nemusí jít o nadhled, ale o podhled, zespoda nebo z nitra vypadají věci zase jinak), Střelec na věc cílí jako na kořist na obzoru, Kozoroh shlíží z výšiny, Vodnář dokonce z výšiny nebeské, ale labilnější (vyhlídkový let balónem, god-like position značně vratká) a Ryby unikají té věci i sobě samým.

   A podobně třeba ten tarot, kde úplnou distanci nenajdeme snad nikde (Kejklíř manipuluje, ale tím je právě přítomen, Císař vládne, ale tím je spojen se svou zemí, Viselec odhlíží od skutečnosti, ale o to víc je do ní ponořen, Smrt bere všechno šmahem, ale právě jen na délku svého kosiska, Ďábel poutá vnější stránku věcí, ale tím právě patří tomuto světu) a zase u těch niternějších karet nalézáme i různé možnosti odstupu (Blázen jde daleko do světa, Papežka se zahaluje mlčením, Poustevník má věci na délku hole, Luna je utápí v šeru apod.). Cesta k dalším výzkumům otevřená …

 

   Přece jen ale vnímám rizika přílišného odstupu jako silnější než rizika opačná. Myslím, že hrozí zpřetrháním souvislostí, hrozí lhostejností, což je pro nás intelektuály se sklonem k přílišné reflexi (a tím nemyslím jen nějakou svoji bublinu, ale snad většinu lidí v posledních pár tisících let) horší než opačné problémy spojené s nedostatkem nadhledu, bořením se v nejistém terénu, blouděním bez orientačních bodů, utápěním se v situaci.

   Zejména pro eidetiku, ale vlastně pro většinu činností, na kterých mi záleží, jsem proto už před lety formuloval onu zásadu pustit si věci k tělu. Udělat radši krůček blíž, ocitnout se v místě, odkud už věci celé nepřehlédneme, kde jsou až nebezpečně blízko, v jejich „intimní zóně“, podílet se tím na jejich životě, vstoupit do jimi utvářeného prostoru. To by měla být cesta z explikace, lhostejnosti, zvnějšnění – z distance.

   Přes rok sedávám venku, nejčastěji za večera, podobně jako Jiráskovi hrdinové vlastně v malém omezeném světě, přes plot nedohlédnu. Tehdy nemusím za věcmi chodit, samy přicházejí. Nemyslím, že by to bylo stažením do soukromí, distancí od společnosti a moderního světa. Odstup tu nemá místo, nemám odkud odstupovat.

 

   Od názoru, že dnešní silvestrovská noc přináší mimořádnou příležitost ocitnout se s nosem v blátě v ohnisku kosmického dění, se proto ani moc nedistancuju.



[i] ROWLING, J. K. Harry Potter a Fénixův řád. Přeložil Pavel MEDEK. Praha: Albatros, 2004. Klub mladých čtenářů (Albatros). ISBN 80-00-01294-4. S. 491.

Žádné komentáře:

Okomentovat