sobota 22. ledna 2022

PF 2016

 

Pád listu


Ty pomíjivé okamžiky

   „Pomyslete, co mohlo nastat. Dračí oheň a divošské meče v Eriadoru! V Gondoru by možná nebyla žádná královna. (…) Ale to bylo odvráceno – protože jsem jednoho večera v předjaří potkal nedaleko Hůrky Thorina Pavézu. Náhodné setkání, jak říkáme tady ve Středozemi.“            
                                                                       (J.R.R.Tolkien: Výprava k Ereboru[i])

 

První předběžná poznámka:

   Pořád se bojíme antropomorfismu, ten je v přírodovědě zakázán na staletí. Bojíme se přístupů nereduktivních. Pečlivě se znovu a znovu od pozorovaného odstříháváme. Ukládáme si počáteční redukci: abychom mohli vůbec poznávat, soustřeďme se zpočátku jen na to a to, zanedbejme rušivé věci, zejména sebe, svět, smysl a takové věci, pak se k nim třeba časem můžeme opatrně vrátit … Jenže nejsme tak mladí, abychom na takové askezi museli trvat. Vraťme život do hry hned, ne až někdy později, tj. limitně nikdy. Tentokrát nechme, trochu škodolibě, na později redukci.

Druhá předběžná poznámka:

   Ke vzpomínkám na okolnosti, které mě zásadně proměnily a kterým dosud ledacos dlužím, patří i tahle: pozoroval jsem před lety, jak ve stráni opadává buk. List za listem již střásá buk[ii], Tolkien to znal taky. Plynule a k nezastavení, jako když proudí voda. Lehce a nedotknutelně. Beze spěchu. V právě vhodný den. – Hned začerstva jsem se to snažil sdělit bývalým studentům na jednom srazu, oprávněně koukali značně podezíravě, jestli to jako myslím vážně. – Musím se k tomu ještě vrátit, musím to zpracovat.

Třetí předběžná poznámka:

   Ivan Havel s Michalem Ajvazem vydali po knížce o snech podobnou knížku[iii]epizodických situacích. Takovou situací je chvilka, kdy Sindibád Nosič vstupuje do hodovní síně. Méně než velký příběh, méně než historka, fragment, který sám o sobě příliš neobstojí, přesto už má svou osobitost, lze ho zaznamenat, lze na něj navazovat. Knihu jsem zatím nedočetl, brali to na mou rozptýlenou pozornost věru důkladně. Ale ocenil jsem, že si všímají něčeho, co bývá tak snadno přehlédnuto.

Epizodické situace, přehlížené a zavržené

   Stalo se mi letos v říjnu, že jsem šel lesem a viděl - od počátku až do konce - padat list, tentokrát jediný. Jindy jsem zaslechl křik ptáka, v mlze, vidět toho moc nebylo. Nedávno jsem zase sledoval kapku na začernalé větvi, další mi spadla za krk, jiná na hřbet ruky; na jazyku podle očekávání studila.

   To, co mám tentokrát na mysli, je vlastně mimořádně prosté. Měli bychom si – jak ve svém životě, tak v oboru svého zájmu[iv] - všímat jednotlivých drobných událostí, byť i zdánlivě nedůležitých, odpovídajících nejspíš oněm epizodickým situacím, a tuto všímavost i cíleně pěstovat.
   Zní to prostě, ale v biologii je to téměř nemožné. Ty jsi taky terénní biolog? A co děláš? Já sbírám a popisuju zárazy. Já snímkuju plevelný společenstva. Já měřím změny kyselosti povrchový vody. – Hm, já sleduju padání listů. - ??? Blázen. Tradiční novověká roztržka stále žije: to, co by eminentně zajímalo básníka či fotografa, nemá v biologii místo.
   Exemplárním příkladem toho, čím se v biologii zabývat, je organismus. Nebo jiný celek (větší nebo menší, populace nebo buňka). Nebo nějaký opakovaný proces. Ne však událost. Pak se ale nesmíme divit, že život nechápeme primárně jako dění, že se dění do biologie moc nevejde.
   Nepřicházím zatím s žádnou novou teorií. Navrhuju jenom alternativní přístup, pokud jde o „sběr dat“, tedy o to, co bude (pro biologii, ale jistě to jde i ve fyzice, chemii apod.) vnímáno, zaznamenáno k dalšímu studiu. Sbírejme epizodické situace. Někdo loví motýly, někdo sbírá ostřice, my chytejme okamžiky. Že se špatně fixujou a preparujou? O to jemnější práce nás čeká.
   A víc. Nejenže chci popisnou část vědy rozšířit, chci ji i povýšit, rehabilitovat. Má-li být kosmografie oborem základním, je už na „sběru dat“ dost. Pokud jsme je zachytili, učinili jsme, co bylo třeba – zachránit jevy.

 

Malý katalog západů slunce

   Můžeme jak zaznamenávat události, jichž jsme byli svědky, tak i předjímat události očekávané, které jsme dosud nezaznamenali. Takhle jsem kdysi sepsal možnosti západů slunce (zvláště nápadná epizodická situace!):

- do temné tůně noci, i žbluňknutí je slyšet
- za horu pod horu
- za humna, do vedlejší vsi
- nedokončený západ, kdy nespočtem paprsků slunce ještě ulpí na obloze, ba na věcech, a až za obzorem z nich spřádá cop
- deštivý, kdy se chviličku skrze clonu zazdá, že na kraji země je samo zlatou kapkou
- znásobený, kdy dvé/tré slunců na různých místech naráz zapadá
- polední, kdy se neznámo jak z oblohy vytratilo
- věčný, kdy zapadne a nikdy se nevynoří
- zdánlivý, kdy jsme ho viděli zapadat, ale pořád na nás svítí
- nekonečný, kdy stále do mlh vstupovalo, dosud však ne a nevstoupilo
- zázračný, kdy před našima očima, na naší zahradě se do půdy ponořilo
- podobný předchozímu, kdy se na tisíce pramenů rozdělilo a do skály tak zanořilo, až zlaté žilky ke kořenům kamene prorostly
- západ do kamene, do pustin, do vod
- kejklířský, kdy se stalo jednou ze žonglérských koulí v Pernekově ruce
- posvěcující, kdy prstenem obkroužilo kamennou věž
- zádumčivý, kdy se v mracích rozpilo a do kalné louže steklo
- hnilobný, když na obloze zčernalo
- zrcadlící se, když se na temných říčních proudech odráželo, ne, to je západ tvrdý a rachotící, drhnoucí o dno
- zrcadlící se je spíš ten na jezeře, kdy vzhůru k obzoru od nás stoupalo
- studánčin, když se ve zlatou kuličku proměnilo
- onen památný, když jako měsíc až na srpek začalo ubývat.

   Zbývá je pozorovat. A vytvořit podobný přehled pro pád listu, to bude důležitým úkolem pro nejbližší podzim, který se snad naskytne.

- ten, kdy se slunce sneslo k zemi jako list a zůstalo ležet mezi jinými zahnědlými slunci.

 

Zrada a příležitost fragmentárnosti

   Ono to však svádí k myšlence, že nic jiného než epizodické situace ani není. Ony jsou fragmentární - a byť nasbíráme fragmentů hodně, nebo tím spíš, že jich nasbíráme hodně, budeme mít jen plné ruce střepů. Film poslepovaný z krátkých kontrastních střihů. Tohle opakovaně mapuje Sádlo: periferii snu, periferii či rub velkoměsta[v], periferii či rub novověku, tedy postmodernu.
   Poznání se dělí na úlomkovité a jílovité: to první zdůrazňuje objekty, to druhé vztahy. To první části, to druhé celek. To první písmena textu, to druhé kontext. To první diskrétnost, to druhé kontinuitu. Sledovat epizodické situace znamená dát se cestou úlomkovitou, děláme to schválně, jen nesmíme podlehnout iluzi, že to už je všechno. Víme, že to není všechno, proto se nemusíme bát, že se v kaleidoskopu ztratíme.
   Když je nasbíráme, svádí to hned se soubory takových informací pracovat, třídit je, oddělovat situace reprezentativní a okrajové, řadit je podle prostorových a časových měřítek, vytvářet jejich hierarchie. To všechno má nejspíš svoje místo, ale nespěchejme s tím. Tady si užíváme právě jejich nezakotvenost, neuspořádanost, náhodnost, nezařaditelnost. Spadl list, minul mě těsně, zaplul do křoví a já nevím, který to vlastně byl.
   Z hlediska správné vědy, kterou jsme opustili, jde o pouhé útržky, úryvky, úlomky, zbytky. Ale ony to jsou zároveň zárodky, semena, ohniska, krystalizační centra, jádra. Co s takovými? Nechat je v okolním humusu a nechat je růst.
   Důležité je, že jsme epizody z kontextu nevystřihli, ony se vylouply samy. To ony nás oslovují, ony tu působí, ony tak své kontexty mohou nalézt. Připomínají tak věštebná znamení v archaických dobách[vi]. Spadl list: co to znamenati má?

 

Anatomie epizody

   Epizody by se daly brát jako pouhé složeniny samostatných prvků. Pád listu? To se potkal vítr, větev, list, vzduch a země. Zakopl jsem o kámen, to je prostě interakce nohy a překážky – a noha i kámen jsou přece základní, jejich interakce až odvozená.
   Jenže právě téhle předběžné redukce se tu chci vyvarovat. Základním prvkem epizodické biologie není sýkora a křoví, ale přelet nebo pípnutí.
   Ano, lze sledovat, kdo nebo co se v události setkává. To jsou ona téměř nutná spřažení idejí – je nemyslitelné, že by se nesetkali Romeo s Julií, květ se sluncem, vlasy se závanem větru.
   Ano, má cenu hledat, jak k sobě věci patří: vhodný nástroj pro určitý materiál, vhodný nápoj pro určitou dobu, vhodnou knihu pro určitou krajinu. Ale jednak to je jiná věc a jednak: když je najdeme, je to zase v tu chvíli událost nerozkouskovatelná.
  V tomhle smyslu jsou epizody atomy – coby epizody jsou nedělitelné. Takhle k večeru při závanu větru ze stromu spa-

 

Zárodky: morfogeneze rozsáhlejšího dění

   Když se tedy nespokojíme s fragmentárností světa, kde se střídají epizody bez hlubšího významu a souvislosti, můžeme krůček po krůčku vnímat větší celky.
   Bylo by chybou spěchat a naskládat je hned ve velkém počtu za sebou – koláže jsou pěkné, jen když jsou náhodné. Pád listu, ptačí pípnutí a kapka na jazyku: z toho se už dá sestavit krátký film nebo biologie podzimu, ale chce to cit, jinak vznikne jen nesouvislá směsice. Kdepak kombinatorika! Příběh se nemá dělat jako puzzle!
   Co tedy? Nechat prostor morfogenezi. Ať epizody ukáží svůj potenciál! Ať explikují, co je tu implikováno!
   Jedna možnost: splývání jako u gamet nebo u hlenek. Spadl list. Zakřičel pták. Spadl list a zakřičel pták, teď už to neoddělíte. Teď už je to situace jediná.
   Druhá, jako u rostlin, spočívá v rozrůstání. Spadl list, ale jak padal, zachytil se o trn a padá teď raněn, další ranění už leží pod větvemi, i samotné trny jsou takovými raněnými, jinak by tak rozjitřeně nezely do sychravého podvečera, zachytil jsem o jeden sám a asi se taky snesu k zemi, šrapnely a trsy trávy, to patří k sobě … Situace se větví a člení, na periférii vytváří nové a nové výhonky, za chvíli z ní bude celý porost.
   Nebo konečně, jako u živočichů, jde o vnitřní diferenciaci. Navenek zůstává situace prostá, nekošatá, ale uvnitř ní se rýsují možnosti pochopení. Kapka na větvi – ale on je celý svět náhle v kapce. Jediný padající list je potom zkratkou celého podzimu. Z epizody je výmluvná epizoda, typická epizoda, ikonická epizoda, symbol, archetyp.

 

Epizodické dějiny

   Ona nakonec značná část kultury spočívá právě v epizodických situacích (lhostejno, zda historických, či ne), které získaly/ukázaly svůj význam.
   Je tomu tak v dějinách: Caesar oslovuje Bruta. Gottwald se právě vrací z Hradu. Dienstbier stříhá dráty.
   V křesťanství. Celá novozákonní tradice: Ježíš a Simeon, Ježíš a Zacheus, Jidášův polibek. Zastavení křížové cesty. Svatý František káže ptáčkům.
   V jiných náboženstvích: Deset obrazů krocení býka na tom vyloženě stojí.
   V dějinách vědy: A přece se točí! Newton a jablko. Lamarckovy žirafy. Fleming a jeho plesnivé misky. Pavlovovi psi.
   Je to dobré tam, kde se na té podvojnosti fragmentárnost/symbolika důsledně staví (křížová cesta, krocení býka), špatné tam, kde se za to stydíme (on ten Pavlov to měl statisticky neprůkazné, mělo by se to zopakovat), tedy kdy popíráme význam jednotlivých událostí.

   Řekl jsem na začátku, že ve věda založená na sbírání epizodických situací je nepřípustná. De singularibus non est scientia. Kasuistika má svou tradici v talmudu nebo v právu, ne však v biologii.
   Významnou výjimku však představují případové studie, v oborech stříknutých sociologií dnes už zcela běžné. Kdyby se etablovaly i v tvrdších přírodních vědách (nejen v biologii, ale i v chemii – „malý řízený výbuch zaznamenaný dne toho a toho v menší laboratoři dceřiné pobočky naší rafinérie“ – či ve fyzice – „sesuv tělesa tvaru mašinky po nakloněné rovině provedený synkem pana ředitele během návštěvy obchodního cestujícího“ … vidíte, ony už to jsou zárodky povídek), bylo by to epizodické vědě výrazně ku prospěchu.
   Mimořádný počin na tomto poli představuje Neubauerovo Rozkvétání ibišku[vii].

 

Pak i ty velké žánry, snad

   Že se teď soustředíme na „malé formy“, to neznamená, že ty velké jsou odbyté navždy. Je ale hodně ošemetné se do nich pouštět příliš zhurta. Rehabilitovali jsme zlomek, ale cesta k eposu bude svízelná.

   Co by v naší biologii mohlo být oním velkým? Vrátíme-li přírodě s událostmi dění, co se tam děje?
   Na mysli mi tane až příliš silná trojice: příběh, drama, Dílo. Obojí v podobě lineární nebo cyklické, zase až tak velký rozdíl to nebude.
   Rozhodně tím nemyslím nějaké lovecké historky nebo příběh o latimérii, kterak se (ne)stala mlokem.  Biologické reálie jsou od příběhů odstřiženy, nesmíme je do příběhů naroubovat a tvářit se, jako že nic. Musíme pracovat s událostmi.
   Příběh by pak byl takovým sledem událostí, které svou návazností postupně dostávají smysl, které začínají být spojeny osudově. V dramatu jde navíc o zauzlení a rozuzlení, o obrat, o proměnu. A Dílo pak o takový obrat/proměnu usiluje zcela cíleně.
   Ale to jsme daleko. Běžně není dovoleno být zasvěcen dříve do velkých mystérií než do malých[viii].

   Zatím jen slabikujme. Zatím jsem nepřečetl ani knihu Havla/Ajvaze, jen si v ní říkám. I v Knize přírody je vhodné si takhle říkat. Myslím, že to může být dobrým začátkem.

 



[i] TOLKIEN, J. Nedokončené příběhy Númenoru a Středozemě. 1.vyd. Praha: Mladá fronta, 1994, 507 s. ISBN 80-204-0453-8. S. 350.

[ii] Pán prstenů I, z písně o Lúthien, však víte.

[iii] AJVAZ, Michal a Ivan M HAVEL. Sindibádův dům: korespondence o epizodických situacích a také trochu o scénách, okamžicích, vzpomínkách, počátcích, prostředcích a koncích, pobřežních skaliskách, vlnách a gejzírech, hromadách a skládkách, patafyzických a jiných strojích. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010, 285 s. ISBN 978-80-87378-32-8.

[iv] Pokud to není u nejšťastnějších jedinců totéž.

[v] Nejnověji zde: SÁDLO, Jiří. Praha a Brno. 1. vydání. Praha: Kodudek, 2015. ISBN 978-80-906-311-0-6.

[vi] „Věštebným znamením se mohl stát takřka jakýkoliv jev na nebi, na zemi i na moři, který byl nahlédnut ve spojitosti s určitým místem, dějem nebo bytostí.“ VÍTEK, T. Základní principy řecké mantiky. In.: Věštění a prorokování v archaických kulturách. Vyd. 1. V Praze: Herrmann, 2006. Svět archaických kultur (Herrmann. ISBN 80-87054-04-0.

[vii] NEUBAUER, Zdeněk. Rozkvétání ibišku: poznámky k eidetické biologii. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2014, 55 s. ISBN 978-80-87580-95-0.

[viii] To prý říkal Sókratés Kallikleovi, jak jsem slyšel kdesi na trhu.

Žádné komentáře:

Okomentovat