pátek 7. ledna 2022

PF 2019

   Prázdné stěny

       Začalo to bilancováním v pozdním jaru. Tradiční vyčerpání ze školního roku nechtělo jen tak pominout, ale navíc se k němu přidalo cosi jako hlad po obzoru, hlad po neurčitosti. To, čím jsem byl obklopován, bylo přehledné a manipulovatelné jako věci v reklamě. Hotové školní nauky, ještě hotovější školní kompetence jako vystřižené z příruček pro personalisty, výkonnost schopných, pragmatičnost mladých, zábava bezstarostných – a já toužil po bezradných, rozpačitých, zasněných, nepraktických, ztracených.

       Svět před obzorem totiž nemá transcendenci. A tím nemyslím hned nějakou cestu do království nebeského – i když od Bilba[i] víme, že je to jedna jediná cesta, co vede kousek od vrat a najednou dojde až do dračí sluje – ale aspoň trochu neznáma, nejasnosti, neuchopitelnosti, skrytosti. Ať tu není explikátní bez implikátního, extroverze bez introverze, Kejklíř bez Blázna, Císař bez Papeže, Apollón bez Dionýsa, jin bez jangu.

       A vzpomněl jsem si na svá péefka, která opakovaně tématizují právě tohle. Druhou stranu našeho viditelného světa. Průhled do Pamíru odsud, z plácku před domem. Čtvero příležitostí k zastavení, které odmítá věcmi manipulovat. A epizodické situace, kdy se události stanou-nestanou, jen se tak mihnou a zase kamsi zmizí. Nebo na Popelku srhu popisující zarostlou zahradu. A ovšem, Černou růži, co se odehrává opravdu ve tmách na pomezí vnímatelnosti.

       A vzpomněl jsem si na ústřední téma katedrových začátků, totiž úkol vypořádat se s raně novověkým dědictvím. Doba, kdy jsme na každém kroku zakopávali o Descartův odkaz, všeobecnou geometrizaci, výskytiště objektů a nemožnost uniknout z vězení prostoru, možná není tak úplně pryč, aspoň tady v Ústí ne; a snad její (nyní ještě novější) virtuální obdoby zůstávají stále ještě výhonky téhož dávného spoutání skutečnosti.

       No a pak jsem si musel (kvůli stavbě výtahu) ke všemu vystěhovat kabinet, který jsem obýval dvacet let. To, co (představuju si) je pro Američana běžné – sbalit všechno během pár hodin, nechat za sebou holé stěny a přestěhovat se do jiných holých stěn – pro mě znamenalo téměř nemožný úkol zpřetrhat vazby, vyrvat se z kořenů … a ty pak při prázdninovém přebírání krabic zpětně těžko hledat a ještě obtížněji k nim zase přirůstat a navazovat na ně. Naroubován na vlastní pahýly …

       To je přece právě ta descartovská představa: že svět se dá vposledku vyskládat beze zbytku, tedy každou věc celou uchopit a libovolně přemístit, až nezbude nic jiného než ty holé stěny souřadnic, prázdné akvárium, do něhož jsme byli vloženi. A zase naskládat zpět a nic se nezměnilo. Takhle funguje školní geografie, která tak vyskládá pohoří, řeky, města a země. Nebo školní ekologie s prvky ekosystému propojenými šipkami -  a za nimi už prázdné stěny.

       Stačí to však zkusit na nejbližším trávníku a zjistíme, jak je taková představa ošemetná. Už jenom vyrvat trs trávy ze země je výkon rušící spoustu vztahů; a členit pak trs trávy nebo hrudky hlíny dál znamená nejspíš utopit se ve fraktálním členění takové mnohovrstevnaté záležitosti – a nebo věci nějak zásadně zredukovat („tohle bude jeden kus trávy, odsud sem a dost“), ale to je „vada na kráse“, švindl, v ideálně přehledném světě by se přece nic redukovat nemuselo. (Zkusil jsem takhle kdysi uklidit psací stůl a byl z toho málem epos.[ii])

       A hlavně – když jsme tu všichni biologové – když takhle něco rozložíte, vyložíte a odložíte[iii], už to neporoste. V trávníku rozloženém „na anionty a kationty“[iv] už růst pokračovat nebude, mezi stěnami prázdného kabinetu už se nic nepřihodí a v tom novověkém akváriu se nic nestane po celou věčnost.

       Jenže on ani ten prázdný kabinet není úplně prázdný. Radši se nebudu pouštět na půdu fyziky, kde se snad i v nějakém kvantovém vakuu ledacos děje a chvěje, jen matně tuším, že ta představa akvária tam tak úplně neplatí. Ale mám na mysli třeba to, že opuštěný kabinet se liší od nového právě tím, že je opuštěný: má navíc nostalgii, a tu jen tak neseškrábete. „‘Ty stěny to slyšely‘, řekla babička,“ řekl by asi Přemysl Rut[v]. A jasně, jsou tu stěny, za které už nejdeme, že venku prší, jsme vytěsnili, ale tím jsme se skrytosti nezbavili, jen jsme ji samu skryli. Obzor tu nevidíme paradoxně proto, že jsme si ho přiblížili na dosah ruky.

      A co teprve místnost, kterou jsme se ani nesnažili vyprázdnit? Místnost, kde se dosud zachovala kýžená neurčitost? Ta stačí, v tom je to kouzlo! Připusťte obzor, za nějž se může něco zanořovat - a on je obzorem, z nějž se může něco vynořit!

       A tak jsem to celé šťastné léto zkoušel úplně jinak, neuzavřen do stěn jsem si všímal prostorů, které nejsou lhostejné ke svému vnitřku, prostorů putování, prostorů růstu, prostorů, které znamenají odlišnou skutečnost -  prostorů ontologicky relevantních. Znova jsem měl tendence začínat od geografie, protože už jen dojít k lesu, a to k lesu, kde něco roste, není jen tak. Já se fakt chystám Prostory geografie[vi] číst, Bobe, ale nejdřív to chci vymyslet sám. A inspiraci čekám i od sborníku, co prý chystá Radan[vii].

      Začít od geografie, ale pokračovat biologií. U Zdeňka Neubauera jsem pořád znova narážel na prostoření, proč jsem si toho dřív pořádně nevšímal? Odlišné prostory představují arkána Tarotu[viii], odlišným prostorem je místo, kde rozkvetl ibišek[ix],  odlišné prostory povstávají právě tam a právě tím, když něco teprve vzniká.

      Najednou se mi sjednocují dříve nepříliš související témata: prostor vznikání úzce souvisí s vhodným časem, s dobami, které se snažím během dne a během roku vždy znovu odlišně prožívat; souvisí s jednotlivými událostmi, těmi epizodickými situacemi jako východ slunce nebo pád listu, které tu najednou nejsou vůbec fragmentární; a souvisí s Dílem samým, které se okolo nás a v nás odehrává.

       Putování po zemi nebo pěstování rostliny nebo zabydlení místnosti tedy nakonec znamená až ontologickou změnu. A jsme u Vánoc. V Betlémě se s dítětem rodí nejen nový čas, ale i nový prostor. Ano, ta cesta začíná blízko, skoro doma, hned u prahu. A kam až vede …




[i] Bilbo Pytlík, in verbis.

[iii] Přepadá mě hravost ve stylu Z. N.

[iv] Vodňanský.

[v] Tím, že někoho imitujeme, poznáváme ve šťastných případech jak jeho, tak příslušná témata. Zahrát různými způsoby Šla Nanynka do zelí je činnost objevná.

[vi] MATOUŠEK, Roman, OSMAN, Robert, ed. Prostor(y) geografie. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2733-5.

 [vii] HALUZÍK, Radan, ed. Město naruby. Praha: Academia, vyjde brzy?

[viii] NEUBAUER, Zdeněk a Jakub HLAVÁČEK. Slabikář hermetické symboliky a čítanka tarotu. Praha: Malvern, 2003. ISBN 80-86702-01-4.

[ix] NEUBAUER, Zdeněk. Rozkvétání ibišku: poznámky k eidetické biologii. Praha: Malvern, 2014. ISBN 978-80-87580-95-0.

 


Žádné komentáře:

Okomentovat