neděle 1. ledna 2023

PF 2023

Cestou do města

Motto: Není možné zvítězit, nedokážete-li se zúčastnit.

Vloni jsem se rozhodl svoje novoročenky zpětně zveřejňovat a přitom jsem se jimi trochu probíral. A občas si podobně procházím starší zápisky. A vidím, že píšu pořád totéž: protože na to pořád zapomínám a pořád znovu to objevuju, ale i proto, že to, na čem mi záleží, je pořád totéž a opakovaně se to hlásí ke slovu.

Alchymické Dílo začíná hnilobou, liturgie úkonem kajícnosti, pohádkové i jiné příběhy nějakým ohrožením, nouzí, narušením řádu. I tady začnu podobně: zážitkem toho, jak nevnímám a co všechno jsem ze svého života vytěsnil.

Řada mých úvah vychází z určité konkrétní situace (o epizodických situacích jsem taky psal[i]), docela lokalizovatelné jako fyzický pocit, jako místo, kde jsem zrovna byl, ne nějak významné, prostě chvilka, kdy se něco vynoří. Velmi často to je vykročení z domu, změna prostředí, určitá „konstelace“ terénu, trávy, stromů, oblak. A najednou „to“ tam je.

Tentokrát šlo o cestu autobusem ráno do města. Úplně banální, na tom není co vypravovat (chestertonovské převrácení perspektivy, kdy nic banálního není a na vratké kocábce – lodi bláznů – se kymácíme závratnými stezkami světa, si nechám na jindy). Popojíždím jen dva kiláky, tradičně stojím v nacpaném autobuse někde vepředu, silnice na mostě tam obloukovitě stoupá přes údolí k lesu, za chvíli budeme ve městě, postojíme dvakrát na semaforech a do školy dojdu kousek pěšky. Před chvílí jsem ještě spal, za chvíli se ocitnu v obvyklém školním koloběhu.

A najednou zase přišlo jedno z těch krátkých prozření, kdy si člověk uvědomí, co vlastně dělá, nebo hlavně, co nedělá. Už jsem zase pořádně nevnímal počasí, roční dobu, dobu církevního roku, stav vegetace (nebylo to nic mimořádného, nějaký vlídný chladnější podzim s listy už dost opadanými, po Dušičkách) ani denní dobu, krajinu, ve které vlastně žiju, ani jsem si nepamatoval, co jsem naposledy pořádného četl, kde jsem opustil texty, co mám rozepsané, neuvažoval jsem, co by se dalo vhodného připravit a pojíst. Uvědomil jsem si, že to všechno jsem jako každý všední den vytěsnil už předem, protože jsem věděl, že na nic z toho nebude dostatek času a za pár minut bych zase musel nechat myšlenky ležet a vjemy pomíjet. Tak jako nemá smysl začínat nic pořádného dělat, když s tím hned budeme muset přestat.

(Teď před pár dny jsem byl v Praze, tam se to všechno bezčasí násobí. Z metra do autobusu a čerta vím, kde jsou světové strany, jestli jsem na kopci nebo v údolí a jaký je vlastně tenhle zimní den, jestli je ještě den.)

Samozřejmě: mohl bych všeho nechat a jít za tím „jediným podstatným“, k tomu bych asi potřeboval procházet tím údolím pěšky, beze spěchu, zatoulat se mimo cestu pod stromy, postát na břehu řeky a koukat, jak plyne voda, nechat si zavát vítr do tváře, vystavit se mrholení. Zastavit se, zpomalit, ještě zpomalit, dovolit věcem přicházet blíž … ale ještě předtím se pořádně vyspat …

Taky bych mohl zůstat v tom autobuse a všímat si tváří spolucestujících, vnímat jejich povahu, momentální náladu, třeba se dát s někým do řeči, třeba i někomu, kdo to potřebuje, pomoct …

Ale nic z toho neudělám, jednak hlavně proto, že do práce tak jako skoro každý dojet prostě musím, jednak i proto, že takovou otevřeností bych byl strašně zranitelný, najednou by mi vadily všechny ty jizvy v krajině – silnice, koleje, parkoviště, elektrické sloupy, smrčáky po stráních, autobus a auta, lhostejné tváře cestujících … Nic z toho neudělám, a tak se na tom stavu spolupodílím a pomáhám ho budovat.

Jak já bych chtěl umět bejt nepraktickej a roztržitej (nesmějte se, nejsem takovej!). Vždycky mi vadila kritika Jendy Bendy, který „ví, že šumí les, že vysouší se mez, že v dáli hárá pes, že kvete bílý bez a že mostem cloumá rez, že říčka jde skrz ves“. Pokud by to neměl vědět, proč by pak vůbec na tu vodu jezdil?

Ve výukovém videu o působení drog na neurony (však ho řada z vás kvůli mně viděla) je ukázáno působení LSD na kočku: „… a kočka se náhle stává velmi přátelskou k myši!“ Nechá ji před sebou pobíhat, dokonce jí pak myš vleze na hlavu – ne že by kočka byla otupělá, ale vnímá v tu chvíli víc než apel na své lovecké reflexy, neredukuje myš na pouhou kořist.

Jasně, že to praktické má své místo, že se občas hodí dojet do práce, nenarazit na jezu a nezahynout hlady. Ale za jakou cenu?

A byla to cesta do práce – a tam to všechno odsouvám taky. Když jsou na řadě lichokopytníci, fotosyntéza, trávicí soustava, monohybridismus, oprava písemek, vedení dokumentace nebo dozor o velké přestávce, není místo na pomalé hloubavé otevírání se svému okolí. Já to samozřejmě do školy propašovávám a do výuky podsouvám, ale nemohu si to dovolit ve větší míře. A kdo má práci ještě méně kreativní, nemůže si dovolit ani to. Mnohé vrstvy skutečnosti vytěsňujeme za obzor s tím, že pak, v době volna se k nim vrátíme, pokud budeme ovšem s to. Žijeme jako Jekyll a Hyde. Taky Célestin a Floridor, ovšem. Večer řádí v klubu, o dovolené sjíždí Alpy, pak se z něj zase stane úředníček v kravatě. Snad nejhorší na distanční výuce byl pro učitele fakt, že volno nebylo nikdy, po celý den a týden chodily od žáků reakce, nikdy nešlo hodit školu za hlavu a být naplno jen doma.

Podobná je snad i úvodní/průběžná redukce vědecká, i tam účelově od něčeho odhlédneme/odhlížíme, údajně pro zjednodušení situace, snazší uchopení určitých rysů věci, vhodnou formalizaci a manipulaci … abychom se k tomu, od čeho odhlédneme, už víckrát pořádně nevrátili.

Vlastně první věc, kterou jsem četl od Zdeňka Neubauera, byl příspěvek Zachraňte jevy aneb Chvála bláznovství (v Geometrii živého[ii]). Pravda, tam nejde primárně o čistě smyslové vnímání, ale zejména o matematický aparát k zachycení a vyjádření živých tvarů, ale i tam je ústřední myšlenka pořád táž - výzva pro vědu: neredukovat, neodhlížet, nevytěsňovat jevy, dát jim prostor, být jim právi.

Zdeněk opakovaně připomínal[iii] velikány vědy Francise Bacona a Jakuba Hrona Metánovského, kteří zaznamenali přehršel rozmanitých jevů (první v souvislosti se zkoumáním tepla, druhý třeba s časem a pohybem – i když si vybavuju i jeho pozorování „smrašti“, to snad předčítal Z. K.), které z hlediska určitého paradigmatu vypadají zcela naivně a neuspořádaně, ale nepředpojatá mysl je neopomine. Např. u Bacona bolestivě pálí meteory, hašení vápna i mráz. Podobně si každý rok vyčítám při výuce mikroskopování, že žákům ukazuju a říkám, co mají ve kterém preparátu „správně“ vidět, místo abych je nechal zkoumat jevy, jak se jim tam ukazují.

Otevřenost, vnímavost, podíl na dramatu světa, o to jde. A jako by se mi ta možnost najednou vynořovala na všech stranách.

Do říjnového Gympláka[iv] jsem psal o Nevrlého Karpatských hrách[v]. Toulat se po horách dokáže ledaskdo (a už to téměř stačí, už o to jde), ale vystihnout jejich povahu, zachytit slovy bez obrázků aspoň část toho, co jsme zažili, to je ten pravý úkol.

V předchozím čísle jsem zase referoval o knize Jána Markoše Bližšie k sebe[vi]. Je to velmi podobné tomu, co tu píšu: cestou ze situace odcizení, kterou prožívá moderní člověk, je osobní zkušenost, přijetí tělesnosti, přirozených rytmů času, tichá soustředěná pozornost. A mám chuť napsat obdobný text Blíže k světu, protože to všechno mohou být opravdu metody obecněji platného poznávání, nejen nepřenosného osobního prožitku.

Růža Lišková na facebooku představila pojetí úklidu domácnosti jako symbolické terapeutické hry: děláme-li pořádek v bytě, děláme ho v sobě. Např. vyvětrat znamená osvěžit mysl, čištění zrcadla je zároveň péčí i zrak apod. (Připomíná mi to zásady feng-šuej, byť je tam asi nezmiňovala). Úplně souhlasím, ale pozor, je to ještě také péče o svět. Kdo stírá podlahu, pečuje o zemi, kdo smetá pavučiny ze stropu, hledí k nebi, kdo hrabe zahradu, češe svět. Neboť mikrokosmos a makrokosmos spolu souvisejí.

Naše nová kolegyně Marta, školní psycholožka, zase přišla s návrhem vnímavé chůze (zřejmě v duchu mindfulness) – udělat si čas na procházky, během kterých citlivě vnímáme vlastní tělo i okolí, hodíme za hlavu starosti, zbavíme se stresu, vypěstujeme si empatii (pardon, parafrázuju popaměti). Zase je to něco hodně podobného – a zase bych se nechtěl zastavit jen u psychologie, u toho, že to děláme jen kvůli sobě, ale rozvinout to jako metodu, přístup adekvátní přírodě a světu vůbec. To by byla praktika … ale už jsme zase u toho, že výuku ve státní škole bych neměl moc podřizovat vlastním snahám a záměrům.

Samozřejmě, činit něco kvůli sobě a kvůli poznávání vůbec jsou dvě možnosti, které se naprosto nevylučují: v alchymii je Dílo, které provádíme, zároveň spojeno se sebeproměnou adepta. Dokonce snad nelze dosáhnout jednoho bez druhého, je to možnost dvojjediná.

Trochu jsem si během podzimu četl o čajovém obřadu[vii] – i tam mají přísná pravidla za cíl podpořit vnímavost. Celé je to nachystáno, aby vnímal všemi smysly host, ale hostitel musí být vnímavý též – vůči místu, roční době, hostu, ohni, nádobě, náčiní, čaji, pokrmu, květině, textu na zavěšeném svitku …

Opakovaně mi tou dobou tanula na mysli metafora noření se. Základní představa je asi spojena s vodou: zaplouvat pod hladinu, do hloubky, do temné tůně – ale podobně se lze nořit do země (a nemyslím jen do nory, každá rostlina je tak zanořena či vynořena) nebo naopak do vzduchu, když za večera kráčím, jako bych proplouval mezi stromy. Noření se evokuje jak jistou hutnost prostředí a skrytost okolí – klade nám odpor a daleko nedohlédneme, tak i plynulost a lehkost pohybu, neukvapený, přiměřený přístup, žádné prolamování (to je zase jiná metafora). Zapomínáme přitom na všechno, do čeho se právě nenoříme. Noříme se tak do četby, do šachové partie (správná koncentrace je základem, to učím děti pořád), do výuky (pedagogický ideál), do liturgie, do debaty – a podobně se můžeme ponořit do činnosti v kuchyni, do zahrady, do krajiny.

Ono je to všechno možné proto, že účast, podíl není jen způsobem poznávání, ale až ontologickou dimenzí, vnitřní spřízněností, vzájemným spolupůsobením, způsobem společného vyvstávání; cosi takového jsem zahlédl kdesi u Prokla[viii] (mám ho teď ve škole).

Vloni jsem psal o distanci[ix], která je právě téměř opakem takové účasti (byť i ona umožňuje vnímavost, jen jiného typu). A jako jsem tam nabízel pro rozlišení typů distance typologii astrologickou či tarotovou, lze ji použít i pro tuhle opačnou příležitost: Blázen je ponořen do svého putování, Papežka nám umožňuje nořit se do tajemství, Zamilovaný je plně účasten svého rozhodování, Poustevník se noří do noci, Lunatici do tůní a měsíčního svitu, Duše světa dlí v samém nitru skutečnosti.

Co tedy máme činit? Najednou se zdá, že to půjde skoro samo, to podstatné jsme už učinili: zpomalili, uvědomili si svou nouzi a našli způsoby, jak se podílet na světě okolo sebe: citlivě rozlišovat a nenásilně podle toho jednat. Není to dlouhá cesta, je to cesta návratu, cesta domů. Místo cesty, co se vine do dáli na sto mil, opravdu stačí udělat jen krůček[x].

Jak vyzývá Chestertonův Innocent Smith: „‚Teď já udělám revoluci, ne francouzskou, ale anglickou revoluci. Bůh dal každé chásce její vlastní druh vzbouření. Francouzové táhnou pohromadě proti městské tvrzi; Angličan táhne do okolí města a sám. (…) Moje revoluce však skončí jako vaše, jako revoluce země na svatém, šťastném místě – na nebeském, neuvěřitelném místě – na místě, kde jsme byli dříve.‘“[xi]

No jo, ale jak toho dosáhnout ve všední den? Vždycky, když už si myslím, že „to mám“, že jsem dosáhl „spořádané mysli“, která bez námahy dovede vyvažovat různé podněty a reagovat na ně a přenášet tu vnímavost do každé běžné činnosti, zase zapomenu, nejpozději za pár dní je taková naladěnost pryč a trvá dlouho, než se zase vynoří. Snad to dokáží světci. Snad nějaký čínský mudrc (obraz Do světa s dary, poslední z Deseti obrazů krocení býka[xii]: „Proč bych měl hledat stopy patriarchů ve vánku na obloze, když můžu jít na trh a pít rýžové víno?“).

Ale nám ostatním asi nezbývá, než „zavrtat hlavu do bláta jako červi“[xiii] a pokoušet se znovu a znovu, nechat se zraňovat, pracně se rozpomínat – jen to úplně nevzdat.

Anebo možná použít metodu mistra Perneka[xiv] nazvanou letmé míjení, kdy se sice smíříme s tím, že všechno nedokážeme vnímat v plnosti, ale necháme to právě jen letmo, lehce, nepromyšleně působit, aby to do nás nevědomky zapadlo a někdy se to vynořilo, tak jako se vynořují zasuté zážitky těsně před usnutím.

Perlička: když jsem při prvním náčrtu spěšně dopsal osnovu (včetně motta!), vyskočil na mě na fb kreslený vtip Miroslava Kemela z r. 2015 věnovaný 17. listopadu, kde manželé na Národní koukají na květiny položené pod reliéfem vztažených rukou a jeden z nich říká: „Ano, z některých svých naivních představ jsme museli slevit. Co se týče pravdy a lásky, není důležité zvítězit, ale zúčastnit se …“ Přesně tak, není to ovšem žádné slevování: naopak.

A to by mohl být konec, jenže není, protože tu ještě mám k předchozímu textu metatext, text o zrození textu.

Opakovaně si uvědomuju, kolik mých klíčových nápadů přišlo jako rychlý sled myšlenek během krátkého okamžiku, většinou po ránu, dost nečekaně a můžu dost přesně lokalizovat, kde to bylo, i když často s tím místem nijak mimořádně nesouvisejí. Tak vznikl třeba Průhled do Pamíru[xv] během kratičké ranní vycházky po cestě před domem. Zrození textu z těla n(em)oci[xvi] během chvilky po probuzení, ještě jsem seděl na posteli. První část téhle úvahy, jak jsem psal, v autobuse na mostě nad loukou v údolí. A tahle metaúvaha se mi vynořila v kuchyni, než jsem z toustovače vytáhl tousty, nemohlo to trvat déle než minutu.

Myšlenky se přitom rojí, vyskakují rychleji, než bych je dokázal zapisovat, snažím se je v tu chvíli aspoň pořádat, najít nějakou mnemotechnickou pomůcku, abych je nepoztrácel. Sotva to pak jde, letmo je zapíšu, to už trvá třeba desítky minut – a pak z toho vzniká text několik hodin i dnů. Jak to, že toho v té jedné chvíli vím tolik? Jak to, že to vím i nevím? Je to zároveň celé už přítomné, ale zároveň dá ještě práci dostat to do slov, vyjádřit, explikovat – a kdybych si první náčrt neudělal, mohl bych ty nápady taky zase ztratit, jako když si hned ráno nepoznamenáte výrazný sen.

Možná, že podobné je to s přednáškami, myslím s těmi, kde neopakuju to, co už jsem mnohokrát říkal, ale snažím se vyjádřit nějakou novou myšlenku (ne že by jich ve škole tolik bylo). Podstatné je ne mít všechno už hotové, ale dostat se do stavu, z něhož lze pak jeden bod výkladu za druhým vynořovat. Starý kantorský vtip říká: „Tak dlouho jsem to těm pitomcům vysvětloval, až jsem to sám pochopil.“ Ale ono to tak opravdu je, často potřebujeme přednášet nebo psát, abychom si teprve ujasnili, co si sami myslíme, co o věci nějak víme. Nezřídka tak sami sebe překvapíme, dokonce by to tak u správné přednášky nebo textu mělo být, dozvídáme se něco nového. Odkud?

Když píšu svůj příběh[xvii], nejtěžší je proniknout do něj po čase znovu v místě, kde jsem ho opustil. To se dá dělat pracně navazováním nitek, ale rozhodující je ta chvilka, kdy najednou zase dovedu nahlížet do děje téměř jako jeho účastník. A tu perspektivu pak udržet – a z ní už se dá psát docela nenásilně.

Zrovna den předtím jsem letmo zahlédl článek o fraktálech, kde je ta nesmírná, nekonečná složitost generována z velmi stručného matematického zápisu, vlastně předpisu – a co když, říkalo se tam, je celý vesmír podobně zachytitelný nějakou ucelenou jednoduchou formulí? Tak podobně se chovají i ty moje myšlenky – z určitého bodu, krystalizačního centra najednou vykvétají jako ledové květy na skle celé drúzy nápadů, sice rozmanitých, ale nějak jednotných, souvisejících v onom svém počátku.

A hned mi k tomu naskakují vzpomínky na diskuse o implikátním a explikátním řádu[xviii]: v implikátním řádu ty myšlenky hotové ještě nejsou, jen coby tušení, náznak, možnost, vnuknutí. A na úvahy Ivana Havla s Ajvazem „o větvení a sítích, (…) o agregátech a seskupeních“, o klikatících se strukturách jako jsou mycelia, řeky a blesky, o celcích a jejích částech[xix].

Castaneda používá ve svých pozdějších dílech pojem bod spojení právě jako určitý stav, z něhož lze vidět/tvořit svět; např. stopař (analogie našeho kejklíře) tam může pohybem bodu spojení navozovat určité situace, měnit scenérii, měnit sebe sama, vytvářet dokonalé iluze – ale jaképak iluze, tam je to určitá stránka skutečnosti!

Naopak Borgesův Alef[xx] (něco ve stylu „máme doma ve sklepě / malou černou díru“, totiž místo obsahující všechna místa, závratně nekonečný počet věcí nazíraných ze všech úhlů, to vše v jediné kuličce) mi vždycky připadal divný, nereálný, protože ukazoval příliš explikovaně, nedal místo neurčitosti, věci už tam aktuálně byly, nevynořovaly se teprve postupně. Nic z něj teprve nevyrůstalo.

A rozhlížím se po (zdánlivém) nepořádku na svém psacím stole, který je z určitého výchozího myšlenkového bodu najednou přehledný, rozházené texty na sebe navazují, hrají dohromady, tvoří ucelenou historii, kterou se lze probírat. A vybavuju si teze o tom, jak je důležité znovu a znovu si uspořádávat knihovnu, kdy se v určité logice nově ukazuje, jak k sobě které knihy patří.

Nebo by se dala použít metafora vlnění, další vodní metafora, jediný pohyb rozvlní celou vodní masu, zde celá významová pole … a tady mi myšlenky odbočily k další úvaze, tu si nechám na jindy, k úvaze o tom, jak málo v biologii představu vlnění využíváme, byť by pro živé dění byla docela přiměřená; tak zase zpátky …

Poslyšte, řekl by možná Karel Čapek, oni ti staří rolníci museli mít takových nápadů, když se bez odstupu dotýkali těch svých hrud hlíny a nemohli ze své konkrétní situace utéct do nějaké abstrakce … Už se nedivím, že vrcholní poustevníci žili tak prostě a každodenně. A Milarepa[xxi] stavěl celé roky své kamenné domy, i když ten se měl svých nápadů naopak spíš zbavit; nebo ne?

Psal jsem tu nejprve o potřebě vnímavosti, potom o schopnosti v jediném okamžiku spatřit, co se pak teprve musí pracněji vyjádřit. Obojí má, myslím, ledacos společného: jde zároveň jak o vlastní přítomnost, usebrání, nalezení vlastního místa, tak o schopnost otevřít se tomu, co kolem nás působí. Snad je tento dvojitý úkol vlastně úkolem jediným.

 

 


[ii] KŮRKA, Petr, ed. Geometrie živého: Sborník přednášek podzimní školy : Matematické modely morfogeneze : Bechyně 26.-30.9.1988. Praha: Český svaz vědeckotechnických společností, 1991. ISBN 80-02-99236-9.

[iii] NEUBAUER, Zdeněk. Biomoc. Praha: Malvern, 2002. ISBN 80-902628-7-2. S. 73 – 78.

[v] NEVRLÝ, Miloslav. Karpatské hry. Vydání osmé, ve Vestri druhé. Ilustroval Ludvík KUNC. [Liberec]: Alena Beňadiková, Vestri, 2017. ISBN 978-80-903029-9-0.

[vi] MARKOŠ, Ján. Bližšie k sebe: Hľadanie ľudskosti v dobe médií, technológií a vedy. N Press, 2021. ISBN 978-80-8230-036-2.

[vii] SEN, Sōshitsu. Cesta čaje, mysl čaje. 1991. ISBN 80-85213-06-0.

[viii] CHLUP, Radek. Proklos. Praha: Herrmann, 2009. ISBN 978-80-87054-16-1.

[x] Parafráze Záhady čínského bludiště.
GULIK, Robert van. 3x život a skutky soudce Ti. Přeložila Libuše BOHÁČKOVÁ, přeložila Zlata ČERNÁ. Praha: Odeon, 1984. S. 286.

[xi] CHESTERTON, G. K. Muž, který byl příliš živý. V Praze: Ladislav Kuncíř, 1925. Knihy nové doby (Ladislav Kuncíř). S. 146.

[xii] Deset obrazů krocení býka: čínský buddhistický text z 12. století. Ilustroval Kristýna CÍLKOVÁ, přeložil Václav CÍLEK. Praha: Dokořán, 2004. Mocca. ISBN 80-86569-81-0. S. 48.

[xiii] GULIK, R. op. cit., s. 302.

[xiv] HOLÁSEK, Pavel. Jabloděj. Nepublikováno.

[xvii] HOLÁSEK, P. op. cit.

[xviii] NEUBAUER, Zdeněk a Jiří FIALA. Střetnutí paradigmat a řád živé skutečnosti. Praha: Malvern, 2011. ISBN 978-8086702-88-9.

Ta knížka přetiskuje starší sborník přednášek, které u nás ty pojmy uvedly do povědomí, my jsme se o tom pak bavili hlavně na cestách, třeba kdysi z Házmburku do Třebenic – taky úvaha navázaná na určité místo.

[xix] AJVAZ, Michal a Ivan M. HAVEL. Pokoje u moře: sedm let korespondence o živém těle, o trčení a vyčnívání, o větvení a sítích, o písmenech, houbách, kostrách a kostlivcích, o škálových úrovních, o agregátech a seskupeních, o totalizaci a diferenciaci, o prázdnotách, o přidávání a odebírání, o moři, o vánicích a sněhových vločkách, o obrazech, o jednotícím rozvrhu a nakonec i o rámech uvnitř rámů. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2017. ISBN 978-80-7465-267-7.

[xx] BORGES, Jorge Luis. Zrcadlo a maska. Tohoto souboru 1. vyd. Praha: Odeon, 1989. Klub čtenářů (Odeon). ISBN 80-207-0076-5. S. 255 – 269.

[xxi] TOMÁŠ, Eduard. Milarepa. Praha: Gemma89, 1991. ISBN 80-85206-03-x.

Žádné komentáře:

Okomentovat