pondělí 21. dubna 2014

Teologie zahrady


Letošní zpráva o vzkříšení/stavu světa

  Letošní jaro je mimořádné: navazuje na zimu, která téměř nebyla. Teplo, vlídno, meteorologické rekordy, všechno kvete o pár týdnů dřív; posunujeme se do Mediterránu?

   Půst a Triduum jsem odbyl, totiž neponořil se do nich naplno. Hlavně pro pracovní zaneprázdnění, ale částečně i proto, že jsem si chtěl vyzkoušet, zda vede k novému roku jako plnoprávná i cesta vegetativní.
   Koncept cesty generativní a vegetativní už pár let promýšlím, asi to tu už někde zaznělo. Generativní je cesta přelomu: abychom mohli s Kristem vstát, musíme s ním zemřít. Semeno nezemře-li, nevydá plodu. Loňský rok je mrtev, žijeme letošek. 
   Vegetativní cesta je méně vyhrocená, kontinuální, navazující: vyrůstáme z loňských kořenů, nové listy vypučí na starých větvích.

   Takže jdeme na vigilii Vzkříšení bez předchozí přípravy, není-li přípravou úmorné opravování písemek, korektury, psaní textů pro projekty, přihlášky, cesťáky a reportáže z akcí.

   Ubývající měsíc dosud zářící, nad stromy a potom mezi nimi. Nad lukami jen lehoučký stříbřitý opar od řeky. Zvuk vody v řečišti svěží, jako by to bylo poprvé. Vzpomínám na Chestertona: „Neboť sama voda byla umyta.“ 

   V aleji leží u kmene stromu cosi temného, velikosti lidského těla, ale bez přesného tvaru. Bezdomovec, opilec, kabát, trup (golem)? Pod vlivem mého zkoumavého pohledu se z té věci stává černý igelitový pytel, mrtvola v něm však chybí. Prázdný rubáš?

   Vlaky jedou od východu na západ, od západu na východ, náklaďáky bez oken, bez světel, kovově rachotí, valí se nezadržitelně a slepě, ať se valí. Jeřáb dosahuje až k nebi: Jákobův žebřík? Leda deus ex machina by tu mohl sestupovat.

   Ptačí zpěv vnímám až před městem, až ve městě. Vigilie u nás začíná v zahradě vedle kostela. Coby biolog jsem naučen zahradami pohrdat: pouze umělé proti původnímu, autentickému. Udržované vůči autonomnímu, svébytnému. Zkrocené vůči divokému.
   I tu se zračí roztržka mezi sciences a humanities. Přitom by se právě v zahradě mohly setkat. Natura a cultura jsou tu v souladu, ba zahrada je prototypem pěstění přirozeného.
   Zvuk vlaku sem nedoléhá, uzavřenými stěnami stroj neprojede. Veliké ticho, v něm kroky, dech, praskot ohně, zpěv ptáků. Jsou to titíž jako na hoře Olivetské vyšebrodského Mistra? Splývají mi tři zahrady v jednu: zahrada Eden, Getsemany a zahrada kolem hrobu, kde Maria potkala kohosi jako zahradníka.

   Jde to vegetativně. Oheň už rozžehnut a s příchodem zástupu jen rozdmýchán, stará známá posloupnost čtení, zpěvů, liturgických úkonů, vzývaných světců. Jde to i tak, byť asi ne vždy.

P.S. Když zazněly zvony, žena doma otevřela okno, slyšela. I tu soused spustil křovinořez. Takový způsob zahrady jsem na mysli neměl.


V Pondělí velikonoční, na zahradě.
 

Žádné komentáře:

Okomentovat