Znova politika, pardon.
Už asi rok nepíšu do Kročejí slíbený text jménem Proč nechránit přírodu. Dokud ho definitivně ne-nenapíšu, uvedu aspoň jednu z jeho tezí: Není v pořádku, chráníme-li projevy fýsis prostředky, které s ní jsou samy v rozporu. Dělat benzín z polních plodin, zachraňovat koniklec papírováním a stavět ekodomy, které tu nemají žádnou tradici ... brrr! Účel nesvětí prostředky; prostředky se na účelu podílejí!
A hle, zelená paní ministryně Stehlíková po návrhu zákazu výprasků přichází s represí vůči alkoholu pro mladé. link A kdo bude moct být proti, aby nevypadal jako zhýralec, který si přeje opilé školáky? Bojím se, bojím, že tohle už by mohlo projít.
Nevadí mi ani tak zákaz reklamy na alkohol; aspoň dobré pití reklamě unikne (no jen si to představte, teď je tu nové Veltlínské zelené, nyní ještě zelenější!). Ale ta pálka 250 000 hospodskému, který bude nalejvat, ta mi vadí.
Dosud mohli kontroloři rozlišovat – někde dostali sedmnáctiletí malý pivo (no dobře, velký), tamhle jim nalejvaj přes míru a tamhle se pravidelně ožíraj čtrnáctiletý. Mohli svých pravomocí zneužít, jsou kontroloři citliví a necitliví, tak jako revizoři, inspektoři apod. Ale co s tímhle paušálem?
K čemu to může vést? Konkurence bude udávat konkurenci. Hospodští budou nuceni stát se suchými komisními patrony. Budeme u výčepu vytahovat občanky, za chvíli třeba i průkazky od pojišťovny a potvrzení od Komise pro zdravé stravování. Pšenka pokvete pokoutním šmelinářům, nebudou prodávat jointy, ale lahvičky nekvalitní pálenky.
Mám totiž pocit, že to není tažení proti alkoholu, ale proti tradiční dobré instituci hospody. Zas padne jedna z bašt socializace. Dosavadní pololegalita alkoholu je úplně v pořádku. Však oni si tatíci nenechají synky ožírat do němoty jako sobě rovné; dej si jednu, ogare, a koukej padat! Už jsi zase chlastal? zeptá se máma – mlask pohlavek! (jo proto je chtěli zakázat!). Je tady docela široký prostor pro to, aby se mladý člověk naučil pít – a žít. Ten by měl zmizet? Představa, že v den svých osmnáctin přijde mladík do restaurace, po předložení občanského průkazu dostane své pivo, vypije ho a zhroutí se pod tíží nového zážitku, je surreálná.
Ano, jak píšou noviny, většina Čechů alkohol u mladistvých toleruje. Když se má člověk postavit proti většinovému mínění, chce to hodně silný ideál; napadá mě jedině zákaz trestu smrti. Politik by si měl třikrát denně připomínat zásadu Vox populi – vox Dei. Ne se slepě řídit průzkumy veřejného mínění, ale mít respekt k tomu, co je zažité. Volím konzervativce, jsou-li jací: nechť se politikové zavážou k tomu, že nebudou prosazovat žádné reformy a nebudou navrhovat žádná opatření. Běda orgánům, které konají!
Navíc mi to připadá značně jako tažení estetické (podobně s kouřením). Ono pivo z člověka táhne, říkají se u něj vulgarity ... slušně vychovaný mladý člověk, jakého by každá matka ministryně chtěla, chodí pěkně oblečený, mluví spisovně, pije zásadně nealko a když se ve škole učí o Verlainovi, Haškovi, Hrabalovi, necítí touhu je následovat.
Zdravotnické argumenty jsou tady asi jen podpůrné (i když myšlenka nadekretovat zdravý životní styl je zhoubná podobně). Mohli bychom obdobně zakázat nalévání Coca-coly. O tom, že vede k obezitě, ve spojení s hranolky i k rakovině, že bublinky stoupají do hlavy a způsobují tam lehkou demenci, snad není třeba diskutovat. Já bych však zakázal pití Coca-coly (a nemám k tomu věru daleko) hlavně z důvodů estetických: je globální, červenobílá, uctívá plast, se svým Santa Clausem zasvinila Vánoce a je sterilní: kolik literatury vzešlo z vína a piva – a kolik z Coca-coly?
Dnes píše v MF Dnes Karel Steigerwald něco podobného: projednává se stížnost na film Boží duha, kde se znásilňovalo před 22. hodinou večerní – co na tom, že tam to znásilňování bylo prostě odpudivým znásilňováním? Co na tom, že v Angelice vypadá mnohem atraktivněji? Co na tom, že televize vysílá hodiny a hodiny hovadin? Souhlasím se Steigerwaldem: ochrana mládeže mládeži škodí. Po jeho vzoru – film by měl být naopak pro mládež povinný – navrhuju pro mládež povinnou návštěvu hospody.
Nepropaguju nalévání mládeži. Nemyslím, že je to samo o sobě dobré, jako paní ministryně myslí, že je to špatné. Co navrhuju? Nechat současná polovičatá opatření: pít se smí, ale vlastně nesmí. Takový je totiž život: zároveň hořký i sladký, krutý i něžný. Nebo zakážeme i protiklady?
Zkrátka – ač to zní pateticky – útok na hospody mi přijde jako útok na jeden z kořenů lidství vůbec. Vyjdeme za ně do ulic? (Nelze, s lahváčem v ruce bychom určitě porušili nějakou vyhlášku a dostali pálku 30.000. Pořádek musí bejt.) Ježíše v Káni Galilejské měli taky pokutovat – aspoň Janovi určitě ještě osmnáct nebylo. (Pak si mu ještě v opilosti lehal na prsa, vidíte, kam to vede).
Povinná četba: G.K.Chesterton – Létající hospoda.
A nebo si přečtěte Ajtmatovovu Džamilu – jestli vám bylo osmnáct.
Koukám, že dnes je sv. Bernarda, to se hodí.
OdpovědětVymazata pak člověk ve dvaceti yjistí, že vzhledem k tomu, že stavy největšího opilství zažil právě někdy v těch sedmnácti, teď už ho to padání pod stůl neláká a dobré pivo i víno si vychutná s vděčností za ty Boží dary. koneckonců, co by bylo Brno bez burčáku a Budějovice bez Budvaru...
OdpovědětVymazatkoneckonců, jak někde píše Halík, zákon je jasný a přímý, ale život složitý a mnohoznačný...a člověk někdy musí udělat průser, aby se někam dostal.
přijdu na pivo. ;o)