čtvrtek 17. ledna 2008

Ratzinger x Galileo

Kterak tmáři potlačují svobodu myšlení

Hned na úvod přiznávám, že o tom nic moc nevím. Tiskem proběhlo jen pár agenturních zpráv, dle typu média různě zkomolených. Říkají, že papež Benedikt, tedy středoevropský intelektuál Ratzinger, byl pranýřován italskými univerzitními vědci, neboť před lety označil proces s Galileim za "rozumný a spravedlivý".

Vypadá to dost jednoznačně. Církev ústy svého nejvyššího hodnostáře lpí na pověrečných, tmářských a přitom mocenských a manipulativních praktikách feudální minulosti. Bojuje se zde potisící tentýž boj, boj za svobodu pokrokového vědeckého bádání proti zpátečníkům, kteří by nás chtěli uvrhnout do nevědomosti. A přece se točí! - to musíme ve 21. století znovu obhajovat takovou banalitu?

Jenže: o procesu s Galileim taky nic moc nevím (a připadám si přitom zvlášť venkovsky a nevzdělaně). Nevím, co bylo vlastním předmětem sporu, jaké argumenty zněly na obou stranách a jak znělo nakonec vlastní rozhodnutí. Tuším jen, že zjednodušit to na prostý spor moderního heliocentrismu se zastaralým geocentrismem je asi značná redukce. Připomeňme, že to byl Galilei, kdo s Descartem, Newtonem apod. vypracovali novověký mechanistický výklad světa, nadřadili ho přirozené skutečnosti. Že to byl Galilei, kdo popírá očividný fakt, že kilo železa padá rychleji než kilo peří, a nahrazuje aristotelský výklad pohybu jako jisté aktivity výkladem pouze geometrickým.

Církev měla dávno ve zvyku nenechávat teoretické spory soukromníkům, ale rozhodovat o nich ve zvláštních komisích (podobnost s hodnocením vědy ve dvacátém století komisemi habilitačními či grantovými je čistě náhodná, tam jde totiž hlavně o formality, obsah to moc nemá). Představa, že by měl být někdo za své zajímavé průkopnické názory souzen, vypadá sice dost nepříjemně (já bych se soudit nenechal, hlodá ve mně), ale co když to jsou právě myšlenky, kdo má být souzen? Připomínám si biskupa Tempiera, který ve 13. století svým ediktem odsoudil řadu tezí, mimo jiné ty, které chtěly svět a Boha spoutat v duchu determinismu, který se přes Araby dostal do aristotelského myšlení.

Možná by tedy šlo proces s Galileim interpretovat např. ve stylu "říkáte odvážné myšlenky, pane Galilei - ale nezjednodušujete poněkud? Sedněme si na to a proberme v klidu možnosti argumentace ...". Nevím.

Ale pak jsem v novinových článcích našel detail, který staví celý spor papeže s vědci na hlavu: Ratzinger totiž tehdy nehodnotil Galileiho proces sám za sebe, ale citoval Feyerabenda. Čtenář novin to přejde, hm, tak si konzervativní kněz přizval na pomoc nějakého konzervativního filosofa ... Opak je pravdou! Feyerabend je epistemologem téměř postmoderním, myšlenkovým buřičem, "anarchistou". To je ten Feyerabend, kterému vědci nemůžou přijít na jméno ne proto, že by byl tak konzervativní, ale protože je tak relativizující! Myslitel, který upírá vědě monopol na poznávání. Autor Rozpravy proti metodě, díla, které se už svým názvem obrací proti descartovskému novověku. Že se bude papež odvolávat na Feyerabenda, to zní podobně, jako by Česká biskupská konference citovala Zdeňka Neubauera.

Ono to ovšem tak divné není. Ratzinger je středoevropský intelektuál - a Feyerabend taky. I když to běžná klišé neočekávají, Ratzingerovi jde právě o racionalitu, důslednou argumentaci, přesnost formulací! Na jiném místě dnešní MF Dnes je úryvek z papežova projevu o globálním oteplování, kde požaduje neideologickou nepředpojatou diskusi podloženou jen věcnými argumenty.

A tak to vypadá zcela opačně: ne vědci, ale papež je ochráncem svobody myšlení a racionality. Proti davu profesorů a studentů, vykřikujících zjednodušující fráze, stojí muž, který s trpělivostí učence čeká, aby mohl pronést svou logickou řeč. Tradice starých dobrých scholastických argumentací si přes propast času podává ruku se sžíravou postmoderní kritikou končícího novověku. Hluboko pod nimi ve své nevědomosti třeští vědecká lůza. Ne proces s Galileim, uměřený a adekvátní, ale štvanice na Ratzingera a Feyerabenda, velikány myšlení, je tou pravou tmářskou iracionalitou.

Takhle hezky jsem si to nad těmi novinami složil. Bohužel je to možná daleko banálnější. Ratzinger prý citoval Feyerabenda jen proto, aby ukázal, že i ve dvacátém století lze držet názor na správnost Galileova procesu, tedy aby předvedl názorovou šíři doby. On sám se ale prý k Feyerabendovi nepřikláněl a naopak usiloval o Galileiho rehabilitaci. Takže to vypadá, že italští vědci neprokazují svou stádnost tím, že by pouze zjednodušovali jemnou argumentaci, ale prostě tím, že vytrhávají výroky z kontextu a převracejí je o stoosmdesát stupňů proti jejich původci. Asi jako kdybychom Václava Klause označili za zastánce globálního oteplování, protože použil výrazu "globální oteplování." Takže mám po příběhu.

5 komentářů:

  1. V dnešní MF Dnes se k tomu vyjadřuje Jandourek, který si narozdíl ode mě toho Feyerabenda nalistoval: \"Feyerabend tvrdil, že církev postupovala v Galileově případě formálně stejně, jako by dnes postupovaly vědecké instituce. (...) ,Církev nebyla ochotna změnit se jen proto, že někdo předložil nějaké vágní domněnky. Požadovala důkaz - vědecký důkaz ve vědeckých záležitostech. Nejednala jinak, než moderní vědecké instituce: (...) čekají dlouho, než do svých programů začlení nové ideje.´ (...) Na základě svých pozorování nemohl Galileo s jistotou tvrdit, že jeho model je nepochybně pravdivý. Byl jen jedním z možných. Církev nebyla proti tomu, aby byl Galileův názor šířen - samozřejmě jen jako teorie. (...) Galileo zřejmě překročil svá práva, jaká mu náležela jako vědci, opustil pole vědecké teorie a začal hlásat vlastní dogma. (...) Kdyby zůstal u toho, že jeho model je nová a zajímavá teorie, nic by se mu nestalo a věda by měla o mučedníka méně.\"

    OdpovědětVymazat
  2. V-skutku (en-ergó:) zajímavé! Přijde mi, že aby se mohly myšlenky snadno šířit a aby byli obecně přijaty a vrostly do povědomí, potřebují být vkusně zjednodušené. Tak je případ Galileo prostě pathetickou emocí s citátem: \"A přece se točí!\" Znát podrobnosti by celou emoci otupilo. Dnes chybí často myšlenkám emoce a emocím myšlenky. Tělo a duch se stále zcela neusmířili. Podobně snadno jako drb o Galileovi se šíří mínění o krvelacné církvi, která snad pohany dokonce mučila, aby se obrátili na víru. Čím barvitější emoce, tím přesvědčivější. A proč? Je to snadné: být se vším hnedka hotov a mít jasný názor. Vždyť by s tím byly jen nepříjemnosti znát to celé. V těchhle věcech je zvyk možná železná panna, ve které se pohodlně hoví, a ne jen železná košile. Podivné na tom je, že se v té železné panné hoví pohodlně. Každá velká myšlenka, jako kdyby vyžadovala kvůli své složitosti a dopadu jen úzký okruh příznivců. Problém je pak s tak radikálními příznivci, kteří se rádi stanou tragickými hrdiny a jako vtělená myšlenka se dají do boje proti armádám lidových mínění. A tak se nauky rozpadají na esoterické a exoterické kusy. Všechno, co je hlásáno jako politický program nebo řečnická manipulace, snad ani nechce být pravdivé. Chce to být působicí. Ale tím se zas staví pravda na jinou stranu než působení. Proč by pravda neměla působit? Ona taky působí, ale trochu jinak. Skutečnost je ale natolik mnohotvárná, že se myšlenky o ní mění jako móda. Jde jen o to, jak velkou popularitu a slávu má myšlenka? Mně přijde, že objektivní poznání se samo dostalo do slepé uličky, když se chtělo stát universálním. Jako kdyby celé společenství nedokázalo sdílet ideály, jako kdyby ideály byly už jen pro jedince. Přivrženci objektivního poznání natolik odřezali kořeny v subjektivitě a natolik ji vyprázdnili, že si vlastně podřezali větev. Než se začala objevovat postmoderna, byly subjekty tak vyprázněny, že se mohli jen vznášet v objektivním univerzu. Co na to, že poznání uskutečňoval subjekt. Jak podivná askeze! Společné zvítězilo nad individuálním, až se jednoho dne se zděšením zjistilo, že společné je NIC. Věda se však musí vracet před postmodernu, pokud chce mít svůj tradiční monopol. Ale stále asi nemá sobě rovného, když jí to může vycházet. V lidech je pořád papež jako tmář a věda jako osvěcující rozum. Jak ošidné je černobílé rozlišování! Postmoderno, kde jsi? Kde jsi, Bože?

    OdpovědětVymazat
  3. Nějak pořád nechápu, co mají proti Neubauerovi:)

    OdpovědětVymazat
  4. Drby o krvelačné církvi zase šíří jistý Asmodeus na fóru Katolické dekadence, čímž ho skoro zahltil.

    OdpovědětVymazat
  5. Železná panna, to jsou Iron Maiden, a tam se mi vskutku hoví výborně!

    OdpovědětVymazat