pátek 26. února 2010

Anatomie desky psacího stolu

Dílčí výstup amatérského archeologického průzkumu

Téma sedimentů vršících se na stole se v mé mysli dávno samo stalo zapadlým sedimentem - mluvili o tom snad v rozhlasové Čajovně, když tam sedávali Vyskočil, Rut, Lázňovský? Kdosi tam dokonce tehdy navrhoval situaci na stole vždy po nějaké době zakonzervovat ubrusem a vršit vrstvy novější, odlišné éry.

Každopádně právě odsud je mi jasné, že úklid takového dlouho utvářeného stolu nemůže být pouhou asanací, ale cestou do hlubin (vlastní) duše, cestou proti proudu času, bilancováním na sklonku končícího roku. Třídím svou pozůstalost a připravuji se na dražbu.

Přípravná fáze by měla spočívat ve výběru přiměřené metodiky; pomýšlel jsem na fytocenologický snímek či transekt, napadly mě namátkové sondy či hlubinné vrty; nakonec však dávám po floristickém vzoru přednost pouhému soupisu věcí.

Seznam není pohým výčtem; je výčtem reprezentativním. Nečetl jsem sice Ecovu novou knihu o seznamech, vím však teď zcela jistě, o co v ní jde. Nejzajímavější z Robinsona je seznam věcí zachráněných ze ztroskotané lodi. V přehledu vystupujících postav na počátku divadelního textu je už implicitně celé drama obsaženo. V detektivce si přečteme soupis věcí, které měla mrtvola v kapse (ano, i mrtvoly mají ve zvyku ledacos nosit s sebou) - a příběh je rozehrán. Začínám poněkud chápat linnéovskou vášeň pro katalogizaci přírody.

Z časových důvodů bude zřejmě seznam neúplný; to nevadí: k rekonstrukci historie fragmentárnost patří.

Na stole jsem tedy nalezl:
1) sáček z mikrotenu, poloprůhledný, pomačkaný - prototyp odpadku jako takového; je možné, že ho na stůl zavlekl (coby invazní druh) Tomáš z odpadkového koše, jenž ho láká svou dostupností a diverzitou obsahu; to nevadí, kontaminace povrchových vrstev vykopávek je přípustná, ba dokonce přispívá k věrohodnosti celého výzkumu
2) okousaný zbytek rohlíku - drobí se při každém doteku a jeho kousky budou zřejmě dále nacházeny ve všech dalších vrstvách; je prakticky nemožné tento všudypřítomný rohlík restaurovat a umístit do případného muzea jako samostatný exponát; stává se doplňkem a atributem dalších nalézaných artefaktů
3) tarotová karta - sedmička mincová z malých arkán - sama o sobě nic neznamená, má však význam negativní; bez ní je zbytek balíčku dlouhodobě nefunkční
4) ozdobičky vánoční ze slámy 4 ks + oharek svíčky s kovovým držáčkem - rudiment Vánoc jasně datovatelný na 6.1. (rok nejasný, v cyklickém čase je datování výběrem místa v cyklu, nikoliv na úsečce)
5) fotografie Vojty u hromady knih - hypertextový odkaz na jiné sedimenty na jiném stole (s možností komparace souboru knih na fotce a souboru knih na stole)
6) jízdenka MHD Pardubice, označená, datovaná - v případné detektivce vhodný přemět doličný
7) doutník neznámého původu a složení - předmět s patinou starobylosti už od počátku, jedna z věcí, které budou na stůl vráceny
8) brčko od limonády, světlezelené, zmačkané - další stopa dětského výskytu v okolí; lépe, kdyby to bylo skutečné stéblo slámy, ale v upadlém světě s tím nelze počítat
9) kapesníčky papírové, lehce ušpiněné - symbol moderní bezcennosti, od počátku určené k zahození, konečně jejich účel naplním
10) drúza ametystu, zaprášená, ale stále zářící - sběratelsky bez velké ceny, ale jevově v rámci stolu mimořádná, zlatý hřeb vykopávek
11) kolíček na prádlo poctivý, dřevěný
12) početné fragmenty rozbitých propisovaček v množství těžko použitelném - všechna hrůza laciné mnohosti, nekvality a plastu; ne, nejsou to polámané brky hus
13) účtenky za ubytování ve Vyškově - reprezentují květnovou šachovou akci, zachovávají však anonymitu úředních dokumentů; z literárního hlediska zřejmě bezcenné
14) staniol od bonbónu stříbrnozlatý - ve srovnání s plastem a účtenkami již možné ohnisko nostalgie
15) miska keramická čajová - neuvěřitelně celistvý artefakt, v takto hlubokých vrstvách se obvykle nacházejí pouze střepy; snad památka z dynastie Cung?; možnost kroku stranou, zhroucení celého průzkumu: půjdu si umýt misku a zbytek průzkumu prohlásím v jejím světle za bezcenný (možnost ponechána v záloze, odložena)
16) bloček dětský trhací papírový, kroužková vazba - pouhé dva obrázky ultralehkého letadla na ovládání a těžkého nákladního automobilu - svědectví pomíjivé technické epochy v dějinách lidstva
17) mince padesátihaléřová, nahoře lev - jako každá mince standartní součást vykopávek; zvolený kov reprezentuje dobu aluminiovou; podezření na magicky vznikající artefakty (sensu Borges: vykopávky předmětů, které teprve vysníme); v mnoha příbězích jsou to právě mince, které se zázračně objevují ráno pod polštářem nebo v měšci po zatřepání - tady však s náznakem postmoderně úhybné verze: ta nově vynořená mince je už neplatná!
18) partiář Hofmanová - Holásek Vojt., finále KP H10, Kunětice 2008 - na malé ploše záznam, který lze (se znalostí kódu) dešifrovat a analyzovat - v italské hře černý oslabil postupem h6 a g5-g4 své královské křídlo, čehož bílá využila k průniku dámy a zisku materiálu
19) žárovka z mléčného skla, úzký závit - narozdíl od oharku svíčky nespotřebovaná a tedy nestylová; podle extrémních interpretací kultovní předmět nejasného využití
20) úlomek zřejmě herbářované rostliny - tvrdý nažloutlý stonek, pokroucený, tuhé řapíky s drolivými zbytky začernalých listů; uměle nenapodobitelné
21) J.A.Komenský: Orbis pictus - zachovalá, zaprášená; svým obsahem anatomie/tvorba seznamu obdobná tomuto textu; možný manuál k určování a třídění nalezených předmětů
22) všudypřítomná špína, chuchvalce prachu, zbytky pavučin (neorosených) - hygiena je cestou do budoucnosti, nikoliv do minulosti!
23) negativ barevného kinofilmu - po vzoru starých svitků obsažný a nabízející postupné rozvíjení; v prvním poli bílá (tedy v reálu černá) kráva, cesta, plot
24) zobcová flétna (rozložená) - dva kusy dvou fléten, nekompatibilní, pouze jedna část vydává zvuk
25) sponka kancelářská - konstanta stanovišť daného typu
26) papír balící, zažloutlý, pomačkaný - žlutá a šedá jsou převládající barvy minulosti; obal poukazuje k chybějícímu vnitřku, možnost zabalení předchozích artefaktů vyzkoušena, nevhodná
27) pěšec původně bílý - důvodné podezření na pěšce a2 proměněného na b8 v jezdce; jinou možností materializace z předchozího partiáře Hofmanová - Holásek
28) list strojopisu A4, zmačkaný, roztržený na dvou místech zřejmě neúmyslně, na rubu rukopisné poznámky - předběžný náčrt tezí k textu Proč nechránit přírodu (publikováno v Kročejích 5/2008)
29) hrnek půllitrový, kameninový - původně vědomě umístěn jako stojan na psací potřeby a rostlinný materiál do rohu stolu, nevyužit; uvnitř pavučina; jako jediný beze stop rohlíku

Soupis je neúplný, anatomie stolu ukončena nebyla (oficiálním důvodem je vyčerpání prostředků poskytnutých grantem č. 079/51/2011). V omezeném rozsahu bylo nicméně dosaženo bazálního horninového podloží (znají geologové či archeologové něco jako vrstvu 0?). Vznikl tak homogenní prázdný prostor pojmenovatelný dle různých tradic oikúmené, agora, peras či tonal. Sledovat jeho sukcesi bude případně úkolem dalšího výzkumného záměru.

Na obzoru takto vyprázdněné plochy lze sledovat další jevy dosavadním průzkumem nezasažené (leda částečným odkrytím podobně jako v případě analýz půdního profilu). Přetéká tu krabice zřejmě naplněná pracovními strojopisy a rukopisy (charakteristický ornament tvoří vyčnívající ohnuté rohy). Tyčí se tam hraniční pohoří hřbetů knih (vystupující konce nápisů: ...celsica, ... mouky - začátečníci, ... ošády pod Špilberkem, ... age: Severské mýty, ... nec bludných kořenů, F.A.Yates: Rozen ...). Parapet okna, oprýskaný bílý nátěr. Kameny nezřetelného typu, pokryté pavučinou. Jmelí předpředloňské, začernalé. Okno ojíněné, zařasené. Kniha bez zřetelného hřbetu, bez nápisu.

Jiný typ obzoru se ustavuje ještě s padajícím večerem. Viditelná je nyní jen část, kam dopadá světlo vydávané monitorem. (Alternativou po dopsání zprávy bude použití onoho oharku svíčky nebo doutníku.) Ve tmě se opět objevují kusy fléten, hýbou se, povstávají. Tušeno pero ptáka Fénixe a trosky lampionu. Zmuchlaná ponožka vytvářející svými záhyby důvěrně známou tvář. To je však výzkum jiných vrstev a bilancování starší doby. Dětství je surrealistické, zůstaňme pro dnešek u realismu.

Dílo s úlevou stvrzuji dosud odkládaným umytím misky. Ke stolu se hodí; stůl se hodí k ní. Po labyrintu světa ráj domova.

1 komentář: