Jezdec z neznáma
„Legolas vykřikl velikým hlasem a vystřelil vysoko do vzduchu svůj šíp; ten zmizel v záblesku ohně.“
(J. R. R. Tolkien: Pán
prstenů – Dvě věže)
„ ‚Pst!‘ řekl Frodo. ‚Myslím, že slyším
kopyta.‘“
(J. R. R. Tolkien: Pán
prstenů – Společenstvo prstenu)
„Podivný kentaur. Ale jak cválá!“
(L. Anninskij
v doslovu k Ajtmatovovu Popravišti)
Rok co
rok začínám s adventem uvažovat o dobách, jejich povaze, střídání, pravidelném ročním chodu. Je to
logické; přelom církevního roku k tomu přímo vybízí. Zároveň je však
advent tak výrazným jevem, natolik poutá pozornost, že mi zastírá jiný
podstatný přelom: přechod Slunce ze znamení Štíra do znamení Střelce. Podobně
pak Vánoce zakrývají počátek Kozoroha.
Letos
jsem se většinu podzimu pro zaneprázdněnost neměl vůbec čas dobám věnovat a
neustále odsouvaná moréna pozapomenutých úkolů mi zakryla i jindy výrazný čas
dušičkový. Právě proto ale, když mám teď konečně kdy, využívám příležitosti a
vstup do Střelce si nenechám utéct.
V každé výrazné typologii máme sklony určité typy přeceňovat a jiné
podceňovat; prostě proto, že některé jsou nám bližší, chápeme je zevnitř, rysy
jiných snadno přehlížíme. Já to dosud nemám vypořádané hlavně s Vodnářem,
ale Střelec je nejspíš druhý na řadě. Teď je tedy příležitost se s ním
poprat.
Ocitáme
se ve tmách. Dny krátké a zšeřelé, noci dlouhé a matné, to všechno navíc bez
naděje na obrat. Kdyby už aspoň přišla zima, kdyby přišla nějaká změna, ale
tohle je soumrak podzimu, sklonek samého času.
Slunce
zmizelo z oblohy. I v tom krátkém dnu je příliš nízko a hlavně za
šedou clonou mraků, tedy jestli tam vůbec je, jestli samo nezhnědlo a neleží
smáčené s posledními listy. Prý bylo spatřeno daleko na jihu,
s bolavýma nohama a uzlíkem přes rameno. Drama předchozích plískanic
vybledlo do neurčitého pošmourného přítmí. Sama obloha zmizela.
Ani země
na tom není lépe. I ta se nám pod nohama vytrácí v šeru. Oblouk podzimu se
zažloutlou trávou, závějemi barevného listí, žhnoucími spadanými plody,
pavučinami, jíním, deštěm smáčenými klacky a blátem, které to vše postupně
převrstvilo, doznívá až k holé zemi. Ta tu není bělavě na kost obnažena,
ne, matně překrývá minulý rok svou nezřetelnou přítomností, přítomností bez
budoucnosti.
Někdy,
jako letos, zůstává beze změny, beztvará, měkká, vlhká, hutná; jindy, zastižena
holomrazem, tvrdne, křupe pod nohama, tvoří přimrzající hroudy, ztěžklá na
kámen. Kam se, ptáčku, kam schováš? Jestli sníh, tak pár vloček, podobně
beztvarých, poprašek, co tmu neprozáří.
„Umrzlé hrudy zarudlých měkkot, do temna
hnědé ouhory, vybledlá luka i stráně zasmušily se v tupém, zkaleném
světle zatažených nebes; a lesy černaly. Šedá oblaka visela nízko
a bez hnutí. Mráz ulevil, ale všude tesklivé ticho, plání i dolem, a
ve vzduchu mrtvo, ani hlasu. A přece jako by se něco dálo, jako by mělo
něco přijít.“
(A. Jirásek: U nás I - Úhor, začátek kapitoly 22)
„Dnes byl poslední den. Naposled podzimní Země
skvrn. Na stromech v zahradách jsou větve
některé již holé (…), nebe už neodpovídalo.“
(J. Sádlo:
Prázdná země: Listopadová část roku. Dauphin 2007, s. 11)
Podobně
doběhl cyklus vegetační. Oblouk od jarního výhonku k podzimní zralosti se
uzavřel, stonek ztvrdl, listy opadaly, květ je jen vzpomínkou. I kořeny dole
usínají. Kdybychom popisovali rok jen skrze rostlinný růst, museli bychom se
teď zhruba na čtyři měsíce odmlčet. Třetinu roku se nad zemí jakoby nic
neděje. Jenže je tu plod.
Plod je
od počátku povahy ohnivé. Plamen nového života, zažehnutý během minulého roku,
plane o to silněji, o co zbytek rostliny pohasíná. A zde se odděluje. Stopka
povolila a on, nyní už samostatný, leží na zemi, ale není jí dotčen, jako kámen
leží na cestách a může být sebrán. Mizí z dohledu, se sluncem odchází pod
horu; hluboko v podzemních sálech kutálejí se zlatá jablka. Přicházejí i do našich domovů: jsou to plody,
co přináší Mikuláš s anděly; voní na ošatkách. Zavřete dveře, to podstatné
je už vevnitř. Cyklus rostliny pokračuje pod zemí a pod střechou.
Střelec
přichází po Štíru. Co přinesl Štír: dramatické zmizení Slunce. Opadávající
listy a holé větve. Podzimní lijáky máčející zemi. Rozbahněné cesty. Mlhy se
vší neurčitostí téhle doby. Přirozenost,
co se ráda skrývá. Dušičky s propojením světa a podsvětí. Inventuru nejen
na pracovišti. Bezedné ponory do hloubek navršených sedimentů. Konec světa se
vší parádou. Jáť jsem pochmurný žnec. Pod Marsem je to poslední bitva.
Následující znamení přináší jak návaznost, tak obrat. Návaznost spočívá
v tom doběhnutí podzimu do konce, konce už ne dramatického, ale
bezvýznamného; už se zkrátka nic moc neděje. Takový konec světa, kdy to
přestává být zajímavé, cesta nekončí na skále nebo v propasti nebo
v bažině, jen tak nějak zachází do tmy – a proč bychom tam ještě chodili?
Měl jsem sen, byla tam taková nějaká chodba a asi někam vedla; a dost možná ani
ne daleko.
Obrat
vidím v odvratu od zasmušilé podzimní neurčitosti k rozverné
vyostřenosti. Od vegetativního ke generativnímu. Od kontinuity k oddělenosti.
Od přirozeného k umělému, totiž kulturnímu.
Zmizelo
slunce, zažehly se lampy. Oheň je uhašen, krb vymeten, zapalte svíci. Stín se
rozprostřel po celé zemi, jen vevnitř, ve stínovém divadle na stěně při
svíčkách jsou stíny ostré. Dokvetlo
dušičkové kvítí, zcela mimo čas pokvetou ve váze barborky. Opadaly stromy,
zůstaly plody. Pozapomenuta je země, výrazně se rýsuje dláždění. Vytratilo se
nebe, zůstala nebeská světla. Listopadový vítr je svál z oblohy, Střelec
je znovu rozprskl jako ohňostroj.
Ve snách
barevné květy. „Čím tmavší je v tu dobu
svět a čím méně v něm zbývá z předchozího roku zjevného, tím jasněji a
výrazněji se přede mnou rostlinné motivy objevují. (…) Nejenže ve tmě květ
nejlépe poznávám; právě ze tmy on sám vzniká. Nejenže v jeskyni o světle
sníme, ona je pro jeho příchod zvláště příhodná!“ napsal jsem v textu
Nascitur purpureus flos (zveřejněno jako PFko).
Co je
společného Slavnosti Krista Krále a adventu? Ta vydělenost; zásvětnost
či mezisvětnost. Panování nad světem - a očekávání před světem. Zlato
koruny a zlato plamene svíce. Divadelní povaha scény. Totéž jsem psal o revoluci.
Ve tmách
jsou oddělena světla, barvy, postavy, zvuky. Mihne se světélko
za záclonou, zazní kroky, netlumený hlas, na schodišti se rýsuje muž,
klepání na okno, šlehnutí metličkou, zaštěknutí psa. Na hlavě klobouk,
rohy, zobák. Jako v pohádce a jako ve středověku se ocitáme tam a zase
jinde, bez přechodu.
Střelec
je třetím znamením ohnivým: po jiskře Berana a plameni Lva tu srší prskavky.
Nejde jen o to, že ten oheň je pohyblivý a že je ho hodně, jde i o to, že je bezkontextový,
nezávislý na pozadí, a že ho umíme zažehnout. Neuvažujeme, zda se ohňostroj
hodí ke krajině. Střelec je Kejklíř, je to pyro-technik, jeho oheň je
dovedností.
Jakkoli
by se k němu mimořádně hodily střelné zbraně pro své hlasité rány
a výrazné záblesky, Střelec je především lukostřelec. Jeho šíp je tak
konkrétní, jak jen může být, jeho hrot v mlhách nezmizí. Směřuje vždy
vzhůru, poletí drahou hvězd. Viděl ho však kdo letět? Jako plamen je vždy
namířen – a na tom je dost. Ohnivý šíp nepotřebuje teprve letět; již nyní
plane. Letící šíp stojí.
Vnitřním
živlem Střelce je země; to ona mu dodává na konkrétnosti? Šíp je tu díky ní
hmatatelný. V Beranu dodala voda ohni plodnost, životodárnost; ve Lvu ho
vzduch rozdmýchal a žhnoucí zrno vysušil. Zde ho země ukotvuje, usazuje do
klece lampy, je to oheň vykovaný, s výraznými hranami, přes všechnu
eruptivnost ukázněný. Básník může vystřílet na sta šípů, ale každý odděleně, ve
zvláštním verši, zřetelně tvarovaném.
Nápad,
který stojí za rozpracování (resp. už jistě rozpracován je, jen to někde
najít), by spočíval v tomhle: interpretujme jednotlivá znamení mj. i skrze
symboliku různých částí těla, které mohou k věcem zaujímat různé základní
vztahy. Zkusme to: ruce střelce svírají luk a šíp, pracují s napětím, samy
bez pohybu jsou u zrodu pohybu; jsou tím zaneprázdněny, nemohou se vstřícně
otevřít, být naplněny vodou, podány druhému, ukázat směr. Jsou to ruce
ozbrojené.
Nohy?
Střelec si neopatrně vyšel bosky a jeho chodidla trochu trapně pleskají
po kočičích hlavách … ne, ne. Žádná chodidla, jsou to kopyta, co tu zní.
Klapot ze tmy, útržek pravidelného rytmu, náhle začne, náhle přestane.
Jiskry vykřesávané z kamenů, když přejde v cval. Rozletět se do dáli
po zmrzlé zemi!
Oči …
nevím. Mít oči otevřené, aby se dalo mířit na cíl, aby právě z nich
vyšlehl pohled jako plamen, jako paprsek, jako šíp. Láká mě ale představa
Střelce s očima zavřenýma, vždyť na co mířit ve tmě, teprve šíp udá směr,
šíp vystřelený nazdařbůh. Nebo možná oči zakryté plátnem, je to Bystrozraký,
kdo spatří klenot v nitru skály.
Pod
kopyty puká země, pod upřeným pohledem skála. Stíny na stěně přecházejí
v praskliny, dveře skřípou pod úderem vyzáblých kotníků. Trhliny
v zemi, pukliny mezi světy, škvíry mezi časem a časem.
Na svět
prý tudy vyjíždí podzemní vojska. Těch adventních obcházečů, ometačů, Lucek,
Percht a Brůn, Ambrožů a Mikulášů, skřítků a skřetů, zůstávají venku,
za oknem, ale občas na něj zaklepou. Střelec je patronem fantasy, ani se
tu za to podezřelé slovo nehanbím.
Střelec
je lovcem na honu za vysokou. Drobná zvěř zalezla, tahle honba necílí na vrabce,
tohle je štvanice na větší kořist! Uhněte raději z cesty, jeho smečka se
neodchýlí, bez oddechu se žene tmou. „Nejstarší
elfské písně, jejichž ozvěnu si dosud pamatují na Západě, vyprávějí o stínových
přízracích, které chodily po kopcích nad Cuiviénenem nebo náhle přelétaly
přes hvězdy,a o temném Jezdci na divokém koni, který pronásledoval ty, kdo se
zatoulali, aby je lapil a pozřel.“ (J. R. R. Tolkien: Silmarillion, 1992, s.
44)
Ptáci
oněměli nebo odešli za sluncem, po svých. Vítr odkulhal ještě před nimi.
Kdepak, ani živáčka, protože ta kopyta a postavy, to živáčci nejsou, ti mlčí.
Nebo to byly hlasy, co se ozvalo zpoza rohu? Už zase slyším jen zatlesknutí.
Co si vyprosit
venku: rosu shůry. Aby lhostejné nebe zase začalo odpovídat. Aby se země zase
otevřela, ne skalnatou průrvou, ale každým pórem přijímajícím vláhu. Aby byl obnoven
vztah, kdy na volání odpoví volání a ne ozvěna. Aby zlatý déšť dopadající shora
nebyl krupobitím šípů, ale životodárných kapek.
Voda,
která stejně jako vzduch v symbolice Střelce chybí, mi v tu dobu
přináší úlevu, záchranu, uzdravení. S rozkoší vnímám kapky deště, když
prorvou to zatuhlé bezčasí. Vycházím na dvorek do neprůhledné černoty a
nechávám si crčet čůrek ze střechy na obličej. Možná je to moje soukromá
račí vzpoura proti Střelci, možná ale je to stále jeho dílo: oddělovat vodu do
kapek tak jako odděluje oheň do světel; nechává je vyniknout. – Co dělá se
vzduchem, nevím.
A
vevnitř? Tam září světlo jeho lamp dostatečně, tam se jeho kejklířství
projevuje v celé kráse. „Zavřete
dveře na petlice! Zhasněte v domě všechny svíce,“ ale pak je zase (postupně!)
rozžíhejte, představení začíná.
Velmi
vhodnou činností pro tuto dobu je pečení cukroví. Je barevně i chuťově pestré,
tvarově výrazné, svou rozverností připomíná dětské hračky. Koření z velkých
dálek v malých sáčcích, formičky, žár trouby – kuchaření zkřížené s keramikou.
A vůně! Světla, zvuky, předměty oddělíte; vydělte však vůně z celkové
směsi! Částečně to jde, ale výsledný vjem tím jen získá. Nebe a zemi venku
spojí jen zlatá rosa; stěny a lidi uvnitř spojí vjedno vůně.
Hodně
jsem se nauvažoval o vhodném nápoji. Jistě, víno je nápojem univerzálním
a mladé, svatomartinské podtrhne prostotu skloněného roku. Později pak
svařák u stánku, barva, světlo, koření a chuť v jednom. Dovolím si však být výstřednější: ovocný čaj!
Ne sáčkový, ale ten kusový, pestrá směsice plodů, květů, větviček, tvarů; nebát
se toho, co dozrálo! Necedím ho; lžičkou, ba i prsty vyjídám rozmáčené kousky,
ještě horké, vysávám z nich šťávu; skořice na jazyku štípe, jablko chladí.
Vhodným nápojem pro dobu Střelce je kompot.
Vládcem
Střelce je Jupiter – a to je planeta, se kterou si vím nejméně rady; mám v sobě
vžité obavy, podezření z moci a vlády, panování v plnosti. Příliš
dlouho jsem se (tak jako S–stratégové) ploužil skrytými bočními cestičkami;
stydím se vcházet hlavním vchodem a vstupovat do světel ramp. Je však čas i jej
integrovat, je čas dorůst.
Napsal
jsem o době Střelce, jak se mi ukazuje v kraji, kde žiju. Astrologická
tradice ovšem pochází z Mediterránu; je možné ji takhle přenášet? Tam
přece lukostřelba, dozrávání plodů, kapky rosy nebo rej plamenů znamenaly něco
trochu jiného, byly spojeny s jiným během počasí, jinými vjemy a představami.
Tohle je vlastně Střelec psaný na okraji země Lva zrozencem znamení Raka;
existuje něco jako geografická astrologie zohledňující ráz jednotlivých zemí? Proč
ne? Domnívám se, že lokální perspektiva neubírá na univerzální platnosti,
naopak ji podtrhuje, vyostřuje, ilustruje.
Od
jistého věku chápu, proč starší lidé nemají rádi chladnou a temnou část roku.
Od náhlého zkrácení dne na konci srpna se děsím chvíle, kdy v půlce října
zmizí slunce za kopcem a kdy budu zoufale čekat do března na jaro, co ještě tak
dlouho nepřijde. V dobách bez elektřiny (zkuste si žít pár dní bez světel)
to muselo být ještě mnohem depresivnější. Ale …
… copak i
tmavá polovina roku a dne nepatří rovnoprávně do cyklu? Copak i ona není
součástí stvoření? Copak i ona nemůže být požehnaná? Zkouším otočit svou
orientaci a užít si noci. Večery teď mohou být dlouhé a plodné, noci
naplněné dlouhým spánkem, barvitými sny, cestou do pohádky. Najednou je mi
líto, že sotva čtyři měsíce. Je nejvyšší čas začít – a prožít ji naplno.
Nakonec
pak užasne sám Střelec: „Oromë se podivil
a seděl mlčky a zdálo se mu, že v tichu země slyší z dálky zpívat
mnoho hlasů.“ (JRRT: Silmarillion, s. 43)
Žádné komentáře:
Okomentovat